Zondag 12 mei 2019 was het dan zover.
Weliswaar op Moederdag stond de rit gepland die ik had uitgezet. Blijkbaar hadden niet veel moeders er problemen mee dat er een rit van de Kreidler club was, want er kwamen toch nog 31 personen opdagen die allemaal mee reden. Hier onder ook 3 vrouwen, Trees en Frany en Ursula. Dus aan deelname geen gebrek zou ik zeggen.
’s Morgens 09:00 kwamen vader en zoon ten Elzen, Wim Heerink en Alfons Assink bij mij thuis aan om gezamenlijk naar Lünten te rijden. Voor half 10 waren we bij de Luntenerhof, en daar stonden de eerste Kreidlers al geparkeerd. Blijkbaar hadden de mensen van “de Boldiek” er zin in. Jean en Ben hadden de koffie klaar en de Krentewegge gesmeerd. Iedereen kon lekker even rustig 1 of 2 kopjes koffie drinken, en ondertussen kwamen er steeds meer deelnemers aan. In totaal dus 31 personen.
Terwijl ik het bagagetasje had open gelaten omdat iemand even mijn bougiesleutel wilde lenen, hadden de rondlopende katten blijkbaar de leverworst geroken die ik op mijn brood had zitten. Bij buitenkomst waren een paar katten heerlijk met mijn brood aan het smikkelen. Ik heb maar even een plakje krentewegge meegenomen voor onderweg...
Om 10:30 stipt zijn we vertrokken om aan de tocht van 104 km te beginnen. De dames reden keurig direct achter mij, zodat ik ze goed in de gaten kon houden of ze mee konden komen. Dit meekomen was geen probleem en ik als voorrijder kon makkelijk 45 – 50 km/uur rijden. We reden via Lünten naar Wessum, Ahle en daan naar het oude dorpje Asbeck. Na een kilometer of 25, vlak voor Asbeck zijn we even gestopt voor een sanitaire stop.
Na een minuut of 20 zijn we langzamerhand verder gereden en vanaf hier begon het landschap ook langzaam iets glooiender te worden. Hier en daar een bloeiend koolzaad veld en de zon scheen, dus het was gewoon prachtig. We reden naar Osterwick en van daar uit naar Darfeld. Tot nu toe geen technische problemen, en we waren rond 12:05 in Darfeld. We zijn toen eerst even naar de oldtimergarage Voss gereden. Deze garage en showroom was weliswaar gesloten, maar door de ramen is er alleen al genoeg te zien voor ons als oldtimer liefhebbers. Na 20 minuten ook hier weer verder gereden zodat we ook 12:30 bij Hotel restaurant Feldkamp aankwamen, waar we wat konden eten. Hier stond een buffetje klaar. Iedereen at er goed van, en volgens mij heeft iedereen wel genoeg gehad. Ik persoonlijk wel jammer dat er geen groente bij zat, maar goed echt een probleem was het volgens mij ook niet voor de meeste mensen onder ons.
Om 13:30 stonden we allemaal al weer buiten en startklaar om de rit te vervolgen. We reden via mooie slingerweggetjes over de heuvels naar Billerbeck en vandaaruit richting Darup en naar klooster Gerleve. Onderweg had Jan Asselman problemen met een losse bougiedop, maar dat was snel verholpen. Later bleek toch dat de bougie niet lekker meer was en is deze vervangen.
Bij Holtwick moesten we een tijdje wachten voor een gesloten spoorweg overgang, en dat vinden toch veel tweetakt motortjes niet echt fijn om zo lang stationair te draaien. Toen de spoorbomen eindelijk weer omhoog gingen gaf het dames kreidlertje van Frany Dorenbusch het op. Hier ook de bougie vervangen en het probleem was weer opgelost.
Toen we weer verder gingen bleek 1 van de Boldiek club een technisch mankement te hebben. Kortom, niet te veel stil gaan staan onderweg, dat geeft vaak het ene na het andere pechgeval. Maar ook dit was redelijk vlot opgelost en konden we toch weer verder. Er kwamen wel steeds meer wolken aan de lucht en hier en daar viel een drupje, maar het bleef toch droog. Toen we via binnenwegen in Ottenstein aan kwamen was het nog 5 kilometer tot aan de Lüntenerhof waar Ben en Jean ons weer opvingen en werden al snel de meeste brommers op de aanhangers geladen voor diegenen die van ver kwamen. We hebben nog even wat gedronken en Iedereen vond het nog al verbazingwekkend dat ik de hele route uit het hoofd wist en bedankten mij allemaal voor de mooie rit. Zelf vind ik dit niet echt bijzonder maar wel fijn dat iedereen het naar zijn of haar zin heeft gehad. We zijn om 16:30 weer naar huis gereden.
Zelf vond ik het hartstikke leuk om eens weer een rit te maken en bij deze wil ik ook alle deelnemers bedanken. En natuurlijk Ben en Jean van de Lüntenerhof, jullie ook hartstikke bedankt voor de gastvrijheid en het was super geregeld!!!
Groeten Thomas Beumer
Voor de liefhebbers hieronder nog de kaart van de gereden route. 104 km.