21 juli derde Oost rit
Onze voorzitter organiseerde op 21 juli de derde ,,Oost,, rit.
De start was bij café Het Hoog-spel in Delden. Dit café staat op het landgoed Twickel en is gesticht in 1890 door een kleermaker.
De baron van Twickel was hier niet blij mee en kreeg het aan de stok met de kleermaker.
De kleermaker speelde dus ,,Hoog Spel,, vandaar de naam Hoog Spel.
De start van de rit was om 11.00 uur maar eerst werd het gebruikelijke kopje koffie gedronken.
Zoals gezegd gingen we om 11.00 uur van start met ongeveer 40 personen.
Als eerste reden we door Landgoed Twickel. Dit landgoed is bijna 700 jaar oud en 4.300 hectare groot.
Op het landgoed bevinden zich 148 boerderijen herkenbaar aan de zwart-witte luiken, twee watermolens, een watertoren en een houtzagerij. Van hieruit ging het naar Bornerbroek. Toen ik pas bij de KCON was, waren hier nog weleens klassieker
toertochten voor brommers en motoren tijdens de Pinksterfeesten.
Via het klompendorp Enter kwamen we aan in Rijssen en reden door Hollands Schwarzwald
Het Hollands Schwarzwald is in de Eerste Wereldoorlog in het kader van de werkverschaffing aangeplant. Het is een schitterend gebied. Er hebben hier ooit vele steenfabrieken gestaan. Zo'n honderd jaar geleden waren er in Rijssen vijftien steenfabrieken, heden ten dage is er niet één meer over. Deze steenfabrieken haalden de benodigde leem uit onder meer het Hollands Schwarzwald met behulp van (smal) spoor treintjes. Er rijden nu nog treintjes voor recreatie, geëxploiteerd door de Stichting Rijssens Leem-spoor, een museumspoorweg. Van Rijssen reden we door het schitterende natuurgebied ,,De Borkeld,,. Even dacht ik nog dat we koffiepauze zouden houden bij het bromfiets en blikmuseum ,,De Lindenberg,, maar dat bleek niet het geval.
We toerden verder in de richting van Markelo. Maar eerst was er nog een pauze. We stopten op een mooie parkeerplaats, echter deze was ook als stortplaats voor afval gebruikt!
Via de Markelose berg (mooi uitzicht over Markelo) kwamen we aan bij restaurant het wapen van Markelo.
Onze voorzitter had het met de kok goed geregeld. Heerlijke soep met een keuze aan diverse soorten broodjes ,,gezond,,. Toen we allen verzadigd en verkwikt en aanmerkelijk aangedikt waren, trapten we onze machientjes weer aan en reden via de buurtschap Stokkum naar het stedeke van kunst en cultuur: Diepenheim. Er zijn hier diverse galerieën en kunstwinkels.
Van hieruit reden we naar Hengevelde en vandaar naar de sluis Wiene bij Delden in het Twentekanaal.
Het hoogte verschil in de sluis is 6 meter. Van de sluis reden we terug naar
het punt waar we s ’morgens begonnen waren, Het Hoogspel in Delden.
Het was een prachtige rit verreden onder ideale weersomstandigheden.
Ik weet het niet precies meer maar ik geloof dat we een paar kleine pechgevalletjes gehad hebben en gelukkig geen ongelukken.
Ben en Frany bedankt.
Harm Olde Bijvank