Van nature ben ik een persoon die nogal gauw beren op de weg ziet.
Dat was met de openingsrit wat het weer betreft ook het geval.
Op donderdag zette ik de weersverwachting van buien radar op de groepsapp van het bestuur. Deze voorspelde voor zondag niet veel goeds.
Van onze voorzitter kreeg ik als antwoord terug: ze hebben het wel vaker mis gehad. En warempel hij had gelijk.
Zondag ochtend keek ik naar buienradar, er trok een heel klein buitje precies over Nijverdal en dat was het dan ook voor vandaag.
Om half tien mijn rode 69er aangetrapt en dat naar de Olde Mölle, dat is zo’n 30 km rijden vanuit Nijverdal dus mooi te doen.
Er waren al een behoorlijk aantal clubleden aanwezig.
Op het terras dronken we ons traditionele kopje koffie en gingen met 38 deelnemers om elf uur van start. Peter
Schoenmakers als voorrijder want hij had de rit uit gezet.
Hieronder in grote lijnen de route:
Start Olde Mölle – Hontjerweg – Needse berg – langs Noordijk – Nettelhorst – Wippert – kleine pauze- Oolde – Laren—Pauze bij restaurant Langenbaergh - Groot Dochteren – Lochem – Nettelhorst – Geesteren terug naar de Mölle.
We waren denk ik 10 minuten op weg toen we langs een paar paarden onder begeleiding van een man en een vrouw reden. Deze paarden werden zeer onrustig en het paard van de man sloeg zelfs op hol en draafde (denk ik) naar huis. De vrouw schreeuwde ons toe stop….. stop….. stop.
De man hielp de vrouw haar paard in bedwang te houden en zo konden we er voorzichtig langs rijden.
Ik heb al eens eerder zoiets met een bromfietstourtocht meegemaakt met koeien. Deze braken zelfs het weiland uit. Levensgevaarlijk. Je kunt je afvragen met zulke gevallen wie er verantwoordelijk is als er ongelukken gebeuren. Gelukkig is het bij ,,als,, gebleven. Om even de benen te strekken hadden we een tussenstop op de T kruising van de Stobbendijk en de Larense weg. In de verte kon je de tv toren van Markelo zien (zoals ik al eens eerder heb verteld doet deze geen dienst meer als radio-tv zender)
We vervolgden onze tour naar Laren waar we pauze hadden bij restaurant Langenbaergh.
Peter had hier een ,,Twaalf uurtje,, geregeld dat bestond uit wit bolletje kroket, bruin broodje ham en bruin broodje kaas. Het broodje mocht eigenlijk wel brood heten. Daarbij de keuze uit volgens mij mosterdsoep en tomatensoep.
Buiten op het terras stond een uiterst fraai standbeeld van wijlen Albert Mol. Deze heeft een gedeelte van zijn leven in Laren gewoond. Na een dik uur hebben we onze machines weer aangetrapt en ging het richting Lochem. Hier kwamen we nog langs de machine fabriek Wila. Deze ken ik nog uit de periode dat ik werkte. Ze maken er kantbanken. Dit zijn machines waar je
metalen platen mee kunt buigen. Altijd leuk als je zoiets tegen komt. Via de buurtschap Nettelhorst ging het weer in de richting waar we s ’morgens waren gestart, De Olde Mölle.
We hebben prachtig weer gehad, droog met geregeld zon en het was ook niet koud. Met een paar man hebben we nog even op het terras iets gedronken en toen ben ik huiswaarts gekeerd.
En waarachtig onderweg naar huis kreeg ik toch nog een buitje te verwerken maar het stelde niet veel voor. Dat was s ’maandags wel anders de regen kwam de hele dag met bakken uit de lucht. Peter bedankt namens iedereen voor het uitzetten van de rit. Het was een mooie rit in de ontluikende natuur.
We hebben geen enkel pechgeval gehad en er zijn gelukkig geen ongelukken gebeurt.
Harm Olde Bijvank