In het boekje stond: Vertrek vanuit Herberg de Pot. Daar waren we volgens mij als eens eerder geweest, ik weet waar dat is.
Dat was, toen we daar buiten zaten de kippen over onze tafels vlogen. Echter toen ik in de omgeving aankwam waarvan ik dacht hier moet het zijn, geen Potdijk te bekennen. Ik vragen aan een man die daar net de hond uitliet. Hij zegt je moet aan de andere kant van de rotonde zijn en dan rijden tot vlak voor Markelo en dan links af, dat is de Potdijk en daar is ook Herberg de Pot.
Ik had het dus helemaal fout waar ik dacht waar de Herberg de Pot zat.
Toen ik daar aankwam was ik de laatste. Er was niet bijzonder veel opkomst: 10 personen.
Na het kopje koffie gingen we om klokslag 7 uur van start. De rit was georganiseerd door Harry Markerink en Henk Hendriks.
Harry was de voorrijder. Ik moet zeggen het was een prachtige rit door prachtige natuurgebieden zoals het Hollands
Schwarzwald bij Rijssen en de Borkeld bij Holten en in de omgeving van het plaatsje Diepenheim.
(Wie ooit in het echte Schwarzwald is geweest kan zich daar wel iets bij voorstellen. Onder imposante, metershoge loofbomen met hun weidse kronen bijna in elkaar vertakt, slingeren zich half verscholen paden en romantische weggetjes. Dit is een waar paradijs voor natuurliefhebbers, wandelaars en fietsers.
Aan de zuidrand van Rijssen ligt het natuurgebied Hollands Schwarzwald, dat in de Eerste Wereldoorlog in het kader van de werkverschaffing is aangeplant. In het gebied hebben ooit diverse steenovens gestaan. Zo'n honderd jaar geleden waren er in Rijssen vijftien steenfabrieken, die allemaal smalspoorlijnen in gebruik hadden om de klei van de steengroeven naar de fabriek te vervoeren. De dalen en kuilen in dit gebied zijn dus afkomstig van het opgraven van leem voor de steenfabrieken.) Eveneens een schitterend natuurgebied is natuurgebied ,,De Borkeld,, (De Borkeld – Holten/Markelo is ca. 600 hectare groot en bestaat uit jong bos, grote heidevelden, leemkuilen, akkers, graslanden en zelfs een stukje hoogveen.
Het bos is tussen 1930 en 1950 aangeplant. Hier ligt ook het grootste jeneverbesstruweel van Nederland. Het terrein is glooiend; de hoogste top van de Friezenberg ligt op 40 meter, het laagste punt op 13 meter boven de zeespiegel. De Borkeld is ook een archeologisch reservaat. 13.000 jaar geleden waren hier al jagers/ verzamelaars actief. De bewijzen zijn door hen achtergelaten in de vorm van stenen bijlen, huidenschrapers en andere stenen werktuigen. De prehistorische grafheuvels en nederzettingsplaatsen die zijn gevonden zijn tussen de 6.000 en 4.000 jaar oud.)
Tekst tussen ( ) is afkomstig van de website https://www.sallandseheuvelrug.nl/
Bij een tussenstop kwam ter sprake om ergens een ijsje of zoiets te gaan halen. We kwamen terecht in Diepenheim, (Twents Deepn) een prachtig plaatsje waar veel kunstenaars wonen.
De rit verliep goed op een paar kleine probleempjes na. Van èèn weet ik het probleem niet en het andere probleem had ik zelf. Na het bezoek aan de ijstent was ik vergeten de benzinekraan weer open te zetten. De brommer hield er dus mee op. Ik kreeg hem echter niet weer aan de praat. Net toen ik dacht ik zal de bougie er maar eens uitdraaien kwam hij weer tot leven. Wat het weer betreft was het droog, persoonlijk vond ik het nogal fris. Tegen 21.00 uur waren we weer terug bij Herberg de Pot.
We hebben genoten van een mooie avondrit. Voor herhaling vatbaar!!
Harry en Henk, bedankt voor de organisatie.
Harm Olde Bijvank