30 juli was de dag van de Veldhoekrit georganiseerd door onze penningmeester Frans Siemerink. De start was echter niet bij eetcafé de Veldhoek zoals vorig jaar, maar bij café restaurant de Tol in Zelhem. Dit café is bekend van de band Normaal. Het was jarenlang hun stamkroeg en menig idee voor een høkers idee werd aan de stamtafel van Normaal geboren. Toen ik om ongeveer 10.15 uur aankwam, had ik er vanuit Nijverdal al 55 km opzitten en was niet de eerste. Uiteindelijk waren we met ongeveer 20 brommers. (Ik weet het niet precies meer). Na de koffie vertrokken we vanaf de Tol in de richting Keijenborg. Langs de rand van Keijenborg richting Hengelo Gelderland en enkele kilometers voor Hengelo ging het linksaf richting Steenderen. Rijdend op de Covikseweg zagen we links de immense nieuwe opslaghal van Aviko (patat fabriek te Steenderen). Het is werkelijk geen gezicht. (Vind ik). Maar ja, over het hoe, wat en waarom van een dergelijke hal heb ik het al eens eerder gehad. Van Steenderen naar Baak en toen onder de enorme beuken door langs Wichmond richting Vorden. We hielden pauze bij het zogenaamde dorsmolenhuisje net voor kasteel Hackfort. Hackfort is een zeer oud kasteel dat al in de 13e eeuw werd beschreven. Na deze pauze reden we verder in de richting Vorden. Ook Vorden heeft een kasteel, genaamd kasteel Vorden. De plaats is onder meer bekend om zijn 8 kastelen route: (Kasteel: Hackfort, Den Bramel, De Wildenborch, De Wiersse, Het Medler, Onstein, Kieftskamp en Vorden). Van Vorden reden we in de richting van de buurtschap Delden, (Niet te verwarren met het Overijsselse Delden). Vervolgens richting Linde en van daar uit langs het landgoed Onstein naar het dorp Medler. Dit dorp dankt zijn naam aan Huize Medler. Na een eindje in de richting van Ruurlo kwamen we via kleine binnenwegen aan bij eetcafé de Veldhoek waar we een pauze hadden. Net voor de Veldhoek viel er een korte maar felle bui. Gelukkig bleef het bij die ene bui. Bij de Veldhoek hebben we een bord patat met een gehaktbal en groente gegeten en iets erbij te drinken. Frans had dat goed geregeld. Persoonlijk ben ik wel een liefhebber van een patatje. (Zonder mayo) Gelukkig was het droog toen we onze machientjes starten en richting Mariënvelde vertrokken. (Van oorsprong heet Mariënvelde Achter-Zieuwent. In 1952 kreeg het dorp de naam Mariënvelde) Vlak voor Mariënvelde sloegen we af richting Halle-Heelweg. (Halle-Heelweg is ook een prachtig gebied om er te voet of met de fiets op uit te trekken). Na Heelweg hadden we een pauze bij de visvijver ,,Het Hoge Venne,, (zandafgraving voor woningen en wegenbouw). Vanaf Het Hoge Venne reden we noordelijk langs Varsseveld en Westendorp richting Doetinchem. Bij Kasteel Slangenburg ging het richting buurtschap IJzevoorde en vervolgens via de buurtschappen Wassink brink en Witte brink terug naar De Tol. Van Witte brink valt nog te vermelden dat er een werkkamp voor joden in de oorlog is geweest. In 2015 is hiervoor een monument opgericht. Om ongeveer 15.15 uur waren we terug bij de Tol en hadden we 83 km gereden. Met een paar man hebben we nog even wat gedronken en nagepraat. Toen ik thuis was had ik ongeveer 192 km gereden. Ik heb nog even gedacht om de 200 km vol te maken, maar ik vond het wel goed voor vandaag. 200 km is tenslotte maar een getal. Frans: (Ik denk dat ik spreek voor alle deelnemers) bedankt voor het organiseren van deze mooie rit, die zonder pech en ongelukken is verlopen.