Woensdagavond 19 Juni hadden zich 10 mensen verzameld bij herberg De Pot in Markelo voor een avond rit georganiseerd door Harry uut Zwiep, Henk uut Enschede en Jos uut Goor.
Eigenlijk waren er dus maar 7 deelnemers, bepaald geen record.
Herberg De Pot is een bekend restaurant in de omgeving van Markelo.
Het is sinds 1553 een herberg aan de oude Postweg van Deventer naar Munster.
De bedoeling was dat we naar het motormuseum in Okkenbroek zouden gaan.
Na eerst een bakkie te hebben gedaan zijn we om 19.00 uur vertrokken Het was nogal aan de frisse kant dus ik had mijn brommerbroek maar aangedaan. Mijn moeder zou zeggen je moet je zelf bewaren (Je moet goed voor jezelf zorgen).
We zijn er heengereden via Holten en de Holterberg. In Okkenbroek stond Hein de Smid (eigennaam Hein van der Vegt) samen met zijn vrouw ons al op te wachten.
Al vanaf zijn veertiende jaar is Hein dol op motoren. Hij kocht oude 'roestbakken' op, om ze vervolgens gebruiksklaar te maken en er mee te crossen. Deze hobby zorgde er voor dat veel oude motoren zo versleten raakten
dat ze gesloopt of als schroot aan hun einde kwamen. Na een aantal jaren crossen kwam bij Hein het besef dat dit jammer was.
Hein realiseerde zich dat ze verloren zouden gaan voor de Nederlandse geschiedenis. Dit heeft er voor gezorgd dat Hein midden jaren zestig is begonnen met het verzamelen van de motoren die hij tegen kwam, met als doel ze te bewaren en op
te knappen. Dit gebeurende met name door te zoeken bij boeren en op schoothopen in de directe omgeving.
Daarnaast zijn ook veel motoren geschonken door mensen die het belangrijk vonden dat de motoren bewaard bleven voor
volgende generaties. Op deze wijze manier is de verzameling langzaam uitgegroeid tot een collectie van circa 80 klassieke motoren en een aantal fiets en bromfietsen.
Het is geen museum waar alles strak en glad is gepoetst. Het zijn veelal tweewielers die tegenwoordig worden betiteld als ,,schuurvondst,, maar deze zijn dan ook echte schuurvondsten, getuige het verhaal hierboven over het ontstaan van de verzameling. Zo staat er bijvoorbeeld een Harley die 52 jaar aan onderdelen in Eerbeek in de grond heeft gezeten en weer in elkaar is gezet, een enorme rij carbid lampen, magneet ontstekingen, losse al dan niet complete
motorblokken, complete motoren zoals Sparta, Eijsink, Jawa, en enkele Harley ’s.
Qua gereedschap is er ook van alles: wanden vol sleutels, tangen schroevendraaiers snij en tap gereedschap voor schroefdraad, enz. enz. Niet het nieuwste gereedschap maar wel functioneel En natuurlijk ontbreekt ook een draaibank en een boormachine niet.
Zelfs een functionerend smidsvuur is ook nog aanwezig. Heel af en toe laait het vuur hiervan nog op. We zijn er denk ik zo’n 1,5 uur geweest en zijn toen weer richting de Pot gereden. Bij De Pot aangekomen hebben we nog even zitten napraten en zijn toen nog voor het donker werd huiswaarts gekeerd. Harry, Henk, Jos en Hein de Smid, namens ons allen bedankt voor de leuke avond.
Harm Olde Bijvank
Hieronder een ,,rondleiding,, door het museum.