Zondag 8 september was de dag van de Twenterit uitgezet door Bennie Snijders
Het startpunt was bij CR Het Hoogspel in Delden. Ik had onze oudste zoon ook meegenomen. Hij vond het leuk om ook een keer mee te rijden. We waren zo ongeveer met 23 personen.
Na het alom bekende kopje koffie (met een koekje) gingen we rond 11.00 uur van start.
Bennie zelf was de voorrijder en Thomas Beumer sloot de rij. We reden Delden uit en kwamen langs de nieuw
gebouwde (maar nog niet af) Eschmolen aan de weg van Delden naar Almelo.
Op deze plek stond vroeger ook een molen maar die brandde in 1959 af. Over de
Rijssense weg reden door de streek
Deldenerbroek richting Enter over de Katelaarsdijk. In Enter staat de grootste klomp ter
wereld: 403 cm lang, 171 cm breed en 169 cm hoog. Vervolgens reden we onder Enter langs naar Rijssen. Hier reden we door het ,,Hollands Schwarzwald,, Dit is een gebied met vele uitgegraven dalen die ontstonden door het uitgraven van leem voor de vele steenfabrieken die Rijssen ooit rijk was. Via het Middelveen reden we naar het prachtige natuurgebied
,,De Borkeld,, (In dit gebied kun je ook prachtige fietstochten kunt maken)
Toen gebeurde er iets wat je liever niet wilt mee maken. De voorrijder stopte voor een
sanitaire stop. Dat stoppen had niet iedereen in de gaten.
Met als gevolg dat er een “ketting” botsing ontstond, zie figuur 1
Brommer 1 kon nog op tijd stoppen. Brommer 2 reed echter brommer 1 van achteren aan en viel om.
Brommer 3 reed over de benen van de bestuurder van brommer 2 omdat hij ze niet meer kon ontwijken.
De bestuurder van brommer 3 raakte de macht over het stuur kwijt en kwam zeer ongelukkig ten val in de berm.
Brommer 1 viel ook om maar mankeerde niets. De bestuurder van brommer 2 had zich lelijk bezeerd en had enkele wonden aan zijn been, Bestuurder van brommer 3 was er slechter aan toe. Het leek in eerste instantie niet best. Toen hij echter weer een beetje bij positieven kwam leek het mee te vallen hij kon weer staan maar had overal pijn en zijn bril was stuk.
De materiële schade bleef beperkt tot een blikschade en zo hier en daar was iets verbogen.
De bestuurder van brommer 3 kon echter niet verder rijden.
Zijn maat heeft toen de aanhanger opgehaald en zo zijn beide huiswaarts gekeerd.
De rest is verder gereden naar de buurtschap Lichtenberg een kleine gemeenschap met 35 inwoners en 15 woningen die valt onder de gemeente Rijssen-Holten. Via weer een buurtschap: Hexel, kwamen we in Nijverdal aan, een voor mij niet onbekende plaats. (Voor wie het niet weten dit is al 48 jaar mijn woonplaats). Bennie had als pauzeplaats restaurant de Budde
uitgezocht, een zeer bekend restaurant in Nijverdal en
Omgeving. Het bestaat al sinds 1836, het jaar waarin Nijverdal officieel is ontstaan. In Nijverdal werd op dat moment de Yu Man Race gehouden een hardloop wedstrijd met hindernissen. Daardoor was de parkeerplaats van de Budde onbereikbaar. Zodoende moesten we parkeren op een openbaar parkeerterrein en waren de brommers buiten ons zicht en onbeheerd.
Ik dacht, ik zal wel voor ,,parkeerwacht,, spelen. Zo gezegd zo gedaan.
Er werd goed voor mij gezorgd want de ober van de Budde bracht mij ook een broodje met een kop soep klasse geregeld.
Na een uur werden de machines weer aangetrapt en reden we over de Nijverdals berg richting Raalte. Op een gegeven moment sloegen we af richting de Hellendoornse berg via de zogenaamde ,,Tunnel weg,, (Niet de tunnelweg die door Nijverdal loopt).
Ik reed achter onze voorrijder Bennie en had op een gegeven moment in de gaten dat de groep niet compleet was. Dus stoppen.
En inderdaad we waren een man of 5 – 6 kwijt. Een van onze groep reed terug om te kijken waarde rest gebleven was.
Toen hij terugkwam bracht hij één man mee. Dus waren we er nog een paar kwijt. Gelukkig bracht de telefoon uitkomst. Onze organisator had contact met een van de achterblijvers. Er was iemand geweest die bij de Budde niet weg kon komen om dat zijn brommer verzopen was. Toen ze dat hadden opgelost wisten ze niet waar de rest naar toegegaan was en waren binnendoor via Enter en Ypelo teruggereden naar het Hoogspel. Dus wij konden verder. We reden van Hellendoorn naar het landgoed Schuilenburg aan het riviertje de Regge. Landgoed Schuilenburg heeft een berucht verleden. Vooral wat betreft streek oorlogen in de middeleeuwen. Van Schuilenburg ging het via de Piksenweg naar het dorpje Hoge Hexel, een dorpje met rond de 1100 inwoners. En zo kwamen we uit in Wierden.
Toen over de Ypeloweg richting Bornerbroek en via landgoed Twickel terug naar het Hoogspel in Delden. Hier troffen we ook de 4 mensen die bij de Budde pech hadden en op eigen gelegenheid waren terug gereden naar het Hoogspel. Bennie bedankt voor de organisatie.
Ondanks een paar pechgevallen en een ongeluk toch wel een mooie dag gehad en onze zoon heeft er ook van genoten.
Groeten:
Bennie Snijders/Harm Olde Bijvank .