2025-05-18 Klap vd molen rit:
Traditiegetrouw organiseert Thomas Beumer elk jaar de klap van de molen rit.
Hij zet deze grotendeels uit in Duitsland in een bergachtig om er ook gebied waar tientallen zo niet honderden windmolens staan. Van daar de naam van de rit : Klap van de molen.
In eerste instantie had hij een route bedacht met een lengte van 140-150 km. Gaande weg bedacht hij zich dat dat toch wel heel erg lang was. Uiteindelijk werd het een rit van ca 120 km.
Ik had mij bedacht na enkele jaren van afwezigheid ook eens weer aan deze rit deel te nemen.
Het zou droog zijn die dag en ook de zon zou zich regelmatig laten zien. Echter bij een noordelijke wind zou de temperatuur niet boven de 20 graden uit komen. (En deed het ook niet)
Om 8.45 uur ben ik vertrokken en om ongeveer 10.00 uur was ik bij het vertrekpunt CR Rotering in Rekken – Oldenkotte in de buurt van Eibergen. Er was al een mooie opkomst en uiteindelijk waren we met zo’n 23 personen een mooi beheersbaar groepje.
Om 10.30 gingen we van start. We gingen al direct bij Oldenkotte de grens over richting Ottenstein, Ahaus, Legden. Even na Legden stopten we voor een sanitaire/rook pauze. We zaten hier ongeveer in de middle of nowhere. Het was hier licht glooiend met veel landbouw gewassen en windmolens. Na deze pauze zijn we langs Coesfeld en langs Kloster Gerleve naar Café Restaurant Haus Zumbült in Lette gereden voor een hapje en een drankje. Dat hapje mocht echter wel een hap heten. Genoeg schnitzels patat en rauw kost. De bediening (2 vrouwen) deden goed hun werk.
We zij er zo’n dik uur gebleven en hebben toen onze brommers c.q. motoren weer aangetrapt, om vervolgens richting Gescher te rijden. Ik kan me herinneren dat we hier in de buurt ooit bij een Motorrad Hotel Route 67 zijn geweest. Ik heb nog even gegoogeld maar ik heb het idee dat het niet meer bestaat. Van Gescher zijn we verder gereden richting Vreden waar we in de buurt nog een sanitaire c.q. rook pauze hebben gehouden. We zijn daarna verder getoerd naar ons vertrekpunt CR Rotering. Mijn tellertje op de brommer gaf aan dat de rit 114 km lang was geweest.
Gelukkig hebben we geen ongelukken en ook geen pech gevallen gehad.
Thomas bedankt voor het uitzetten van de rit en ik weet vast dat ik voor alle deelnemers spreek het was een mooie rit.
Toen ik later weer thuis was begon ik in de loop van de week te denken Zumbült … Zumbült …waar ken ik dat toch van. Langzaam aan dacht ik volgens mij hebben we daar kaffee gedronken mit kuchen toen we op weg waren met onze club naar de Mohnesee Even in het archief gedoken en ja hoor dat was in 2009.
Groeten Harm Olde Bijvank