Aangezien er in 2014 nog maar weinig verslagen van tourritten en andere evenementen op deze website zijn geplaatst wordt het tijd dat er weer eens wat bij geschreven wordt en zal ik bij deze het verlopen van de steengroeverit beschrijven.
Wim Top had mij gevraagd om hem te helpen met het uitzetten van de ze rit en vanmorgen zijn we met 29 deelnemers samen gekomen bij "De Olde Mölle" in Neede. Na het gebruikelijke bakje koffie zijn we om 11 uur vertrokken en begonnen aan de rit van ongeveer 90 km. Er was meteen al een klein start probleempje voor de vriend van Wim Top (zijn naam weet ik zo niet) We hebben even de bougie schoon gemaakt en hem een klein zetje gegeven en de brommer liep weer. We zijn via Noordijk naar Haarlo gereden en van Haarlo richting Beltrum en naar Lievelde. Hier zijn we even gestopt op het kerkplein voor een rookpauze.
We zijn na een kwartiertje weer vertrokken en van af hier heb ik voorop gereden. Er was weer een startprobleem bij de vriend van Wim Top, en ik heb toen maar even een nieuwe bougie in zijn RMC gestopt. Vanaf toen was het probleem voorbij en waren de start problemen verholpen. Om 12 uur zijn we dus verder gereden via Vragender naar Bredevoort. Vandaar uit ging het via Miste en Woold naar de steengroeve bij Winterswijk. Hier zijn we wee even gestopt om even te kunnen te kijken naar de diepe gaten waar kalk uit wordt gewonnen. In het ene gat wordt nog steeds kalk uit gehaald door de firma Sibelco. Het ander gat is tegenwoordig natuurgebied en hier zit vaak een Oehoe die hier ook regelmatig jongen groot brengt. Helaas was de Oehoe vandaag niet te zien, en moesten we maar genieten van de mooie Kreidlers.
Om 1 uur zijn we verder gereden richting het restaurant "Schnitzel Antoon" in Winterswijk waar we om 13:20 uur aankwamen. Daar konden we aanschuiven en er stond een lekker buffet voor ons klaar. Daar heeft bijna iedereen wel gebruik van gemaakt en het smaakte heerlijk. Na een uurtje hadden we de buiken vol en konden we weer verder. Het was intussen wel gaan regenen, maar het was een buitje dus die hebben we even afgewacht. Gerard Wielheessen had de koppelingskabel kapot getrokken onderweg en heeft deze hier nog even gerepareerd. De mensen van de Boldiek zijn vanaf hier hun eigen weg naar huis gereden, en daarom zijn wij met zo'n 20 mensen richting Neede gereden.
We zijn via Zwillbrock naar Eibergen gereden en uiteindelijk om half 4 waren weer terug in Neede.
Thomas Beumer