Benny Snijders organiseerde dit jaar de Twente rit.
De start was bij Café restaurant Het Hoogspel in Delden. Vanuit dit café zijn we de laatste jaren regelmatig gestart.
Het is een mooi punt om te vertrekken, buitenaf en voldoende parkeerruimte voor auto’s met een aanhanger.
Hoe de naam Het Hoogspel is ontstaan heb ik eens een keer uitgelegd.
Vanaf 10.30 uur was er koffie en om 11.00 uur zijn we gestart met ongeveer 30-35 personen.
Helaas weet ik het juiste aantal niet precies meer. We hebben met zijn allen ongeveer de volgende route gereden:
Start dus bij Het Hoogspel, Deldense Es, Bolscherlanden, Tusveld, Bavinkel, langs de enorme UCN fabriek, Bolshoek, Albergen, Weitemanslanden, Geesteren (O), Vasse en van hier uit naar onze pauzeplek, De Watermolen Molen Van Bels.
Het was een lange zit van Het Hoogspel tot de Molen van Bels, geen enkele pauze stop maar dat mocht de pret niet drukken.
De molen van Bels werd omstreeks 1725 gebouwd als papiermolen.
De molen en de bijgebouwen zijn opgetrokken uit zandsteen en vakwerk. (Een vakwerk muur is opgebouwd uit een houten geraamte opgevuld met metselwerk). Hendrik Meyer was de eerste papiermaker. Toen de papiermakerij steeds minder opbracht, liet de (weduwe) Meyer na 1845 een tweede molen bouwen op de andere oever van de Mosbeek.
Deze gebruikte ze voor het branden en malen van cichorei, een koffiesurrogaat dat werd gebruikt door mensen voor wie echte koffie te duur was. Men behielp zich eerst met aftreksels van eikels en gebrande rogge, maar door toevoeging van chicorei verbeterde smaak aanmerkelijk. In 1860 besloot haar zoon Frits de molen om te bouwen tot korenmolen.
De molenkolk met stuwvijver werd in 1874 aangelegd. In 1916 kocht Jannes Bels het gehele molencomplex en richtte het rechtergebouw in als korenmolen en verving het bovenslagrad door een turbine. In 1958 kocht de Stichting Het Overijssels Landschap het molencomplex, boerderijen en omliggende landerijen aan en liet de gebouwen grondig restaureren. De turbine maakte weer plaats voor een bovenslagrad.
Op de plaats van de oude papiermolen verrees in 1962 "Theeschenkerij Watermolen Bels". (Het huidige restaurant)
Benny Snijders had een “twaalfuurtje” lunch geregeld dat bestond uit een kop soep en een broodje ham/kaas en een broodje kroket. Ik moet zeggen persoonlijk had ik er meer dan genoeg aan.
Maar het smaakte prima. Na een uur zijn we weer vertrokken bij Bels maar eerst werd er door een ,,vreemd,, iemand een groepsfoto gemaakt zodat we er allemaal op stonden. We vervolgden de rit over de Hooidijk naar Ootmarsum en vervolgens via Reutum, Fleringen, Saasveld, Hertme, Azelo terug naar Het Hoogspel
De rit was ongeveer 80 Km. Met een paar mensen hebben we nog even nagepraat en ik ben toen huiswaarts gegaan waar ik om 16.30 uur tevreden aankwam.
Benny, naams olle deelnemmers daank oe wa.
Benny namens alle deelnemers dank je wel.
Hieronder een foto impressie