22 April was er weer de traditionele openingsrit. De naam van de tocht klopte dit jaar niet helemaal omdat we eind maart al een prachtige "kouwe jatten rit" gereden die uitgezet was door wim Top. Toen was het 's morgens erg fris maar was het schitterend weer. Nu was het ook erg fris maar de voorspellingen voor het weer waren ook niet best. Om half 10 ben ik met pa, Johan Noordink, Hans Essink en Jan Uitslag naar Rietmolen gereden om daar Alfons Assink op te pikken en door te rijden naar Neede. Bij "De Olde Mölle"aangekomen stonden er in totaal 20 Kreidlers klaar en 2 brommers van het merk dat ik eigenlijk niet uit m'n mond kan krijgen, (...dapp ) met mannen die ondanks de slechte weersvoorspellingen graag de monsterrit van 140 km wilden rijden. Na een kop koffie zijn we om ca 10:40 uur vertrokken.
We zijn naar Eibergen gereden en via Rekken in Oldenkotte de Nederlands / Duitse grens over gegaan. In Duitsland hebben we zoveel mogelijk kleine weggetjes gereden en via Lünten naar Graes en Ahle gereden. Het weer was nog steeds goed en de Kreidlers liepen allemaal prima waardoor ik ongeveer een snelheid van 50 km/uur kon rijden. Na 40 kilometer zijn we maar even gestopt om even te vragen of alles goed ging bij iedereen en even een plakje brood te eten.
Na 20 minuten zijn we verder gereden en al gauw bleek dat we net achter een bui aan hadden gereden want de straten waren erg nat en door het vele zand dat op de weg lag ook behoorlijk glad. Dit betekende natuurlijk extra goed opletten en iets voorzichtiger door de bochten. Ook wisten we nu zeker dat we veel werk zouden krijgen de komende week om de Kreidlertjes weer helemaal te poetsen.
We kwamen langzamerhand in een iets heuveliger gebied en daaraan konden we merken dat de Schöppinger berg niet ver meer was. Om ongeveer 12 uur waren we in Schöppingen en daar gingen we links af de berg op. Ik zag in de spiegel verschillende Kreidlers kleiner worden maar de blauwe rookpluim werd alleen maar groter. Er moest even 1 of 2 keer terug geschakeld worden om naar boven te komen maar iedereen kwam goed boven. De een wat sneller dan de ander, maar dat maakt natuurlijk niets uit. Boven op de berg hebben we weer even een korte pauze bij de uitkijkpost gemaakt om wat plaatjes te schieten.
We kregen langzamerhand honger dus zijn we na zo'n 20 minuten weer verder gereden. Toen kregen we een mooie route over de kleine en steile weggetjes op de Schöppinger berg. Wederom waren de rookpluimen goed zichtbaar en iedereen kon even testen of de Kreidler helemaal klaar is voor het weekend naar de Eifel dat half mei gepland staat of de rit naar het Teutoburger wald dat eind augustus op de agenda staat. We zijn via Schöppingen naar het oude plaatsje Asbeck gereden waar ik een restaurant besproken had om wat te eten.
We kregen een heerlijk bufetje voorgeschoteld waar iedereen volgens mij heerlijk van heeft gegeten. Daar warm je dan heerlijk van op na een rit van 85 kilometer.
Om ongeveer half 3 zijn we verder gereden en moesten we nog ongeveer 50 kilometer rijden. Inmiddels scheen de zon volop, maar later bleek dat deze enkele buien heeft opgehaald. We zijn via Wessum naar Ottenstein gereden en van daar uit naar Ammeloe. Tussen Ammeloe en Oldenkotte begon het behoorlijk te regenen. In Oldenkotte zijn de meeste mensen die uit Haaksbergen komen weer rechtsaf naar huis gereden en ben ik met nog een man of 8 verder gereden. In Rietmolen hebben we even geschuild en daar bleek dat we inmiddels nog maar met 5 personen waren waaronder de 2 ......dapps. Hier hebben we afscheid van elkaar genomen en is iedereen linea recta naar zijn eigen huis gereden. Al met al een mooie rit alleen jammer van het slechte weer op het laatste stuk van de rit. Bij deze wil ik iedereen nog wel even bedanken voor de gezellige dag.
Thomas Beumer