Op zaterdag 9 juni was er weer het Vroem evenement in Joure.
Vroem is een jaarlijks terug kerend evenement voor (voornamelijk klassieke auto’s ) motoren en bromfietsen in de Friese plaats Joure.
Ook heeft men elk jaar een thema dit jaar was dat de Italiaanse Maffia
Een evenement waar ons clublid Murk Hoekstra en familie de touwtjes in handen heeft voor wat betreft het bromfiets gebeuren
De weersvoorspellingen voor zaterdag 9 juni waren niet al te best, geen voorspelling om hoera we gaan naar Joure te roepen.
Toch had ik voor deze dag om half zes de wekker gezet om naar Joure te vertrekken.
Een eerste blik naar buiten voorspelde inderdaad niet veel goeds, de lucht was donker en grauw maar het was nog wel droog. Even als andere keren dat ik naar Joure ben geweest ben ik er ook dit keer weer op de brommer heen gereden. (100Km enkele reis) Om 6 uur vertrok ik. Het eerste wat tegen zat was de wind. Het waaide gigantisch. Ook miezerde het geregeld. Normaal stop ik onderweg een keer voor een pauze maar deze keer ben ik er in een ruk naar toe gereden.
In Joure aangekomen waren er al een behoorlijke aantal deelnemers. Dat viel me gezien de weersomstandigheden niet tegen. Ik werd door de familie Hoekstra onthaald met enkele lekkere bakjes hete koffie met een paar flinke plakken cake. Om kwart over negen ging de rit van start.
Eerst moesten we langs een rallypodium om een ,,statie,, foto te maken.
Daarna ging de rit van start. Murk Hoekstra kennende moet je dan als je een niet al te snelle brommer hebt zoals ik direct de race houding aannemen want met Murk is het: gas er op en wegwezen en niet meer omzien (ha ha ha)
Het waaide en miezerde constant.
Ik had werkelijk moeite om de brommer op de weg te houden, vooral met rukwinden was het opletten en stuur vasthouden geblazen.
De rit ging naar (vindt ik) de mooiste streek van Friesland : het Gaasterland. Onderweg kregen we geregeld een Italiano aangeboden (een drop soort die gevaarlijk lekker is)
Tijdens een sanitaire stop werd er overlegd wat we zouden doen: Binnendoor terug gaan naar Joure of de rit afmaken.
We waren het al snel met elkaar eens :jongens we zijn geen watjes afmaken de rit!
De pauze was gepland bij het paviljoen het ,,Mirnser Klif,, aan het IJsselmeer.
Het was er gigantisch druk.
Dat kwam niet alleen door de rit van Vroem maar mede door vele (kite) surfers. (Op een kleine surfplank met behulp van een soort parachute/vlieger en de wind je voort te bewegen over het water) Deze mensen hadden wat de wind betreft het mooiste weer wat ze zich maar kunnen wensen: veel wind ! Mooi om naar te kijken.
In het restaurant was het veel te druk om wat te bestellen. We zijn er denk ik zo’n half uur gebleven en zijn toen weer via het prachtige Rijs richting Joure vertrokken.
Onderweg kwamen we in Oude Mirdum langs een uitkijktoren uit de koude oorlog een z.g. betonnen honingraat uitkijktoren van de luchtmacht. Het weer was nog steeds bar en boos. Ook moesten we nog wachten voor een open brug over het Prinses Margriet kanaal Er moesten enkele plezierboten door de doorvaart. Deze hadden ook last van de sterke wind enkele gingen er bijna dwars door heen
Terug in Joure heb ik nog een poosje rond gekeken en diverse auto oldtimers bekeken.
Na ook nog zo hier en daar een praatje te hebben gemaakt ben ik om ongeveer 3 uur
na Murk en familie bedankt te hebben naar huis vertrokken.
Het weer was ondertussen opgeklaard het was in ieder geval droog en had de wind in de rug. Tegen half zeven was ik weer thuis moe en koud maar met toch wel een voldaan gevoel.
Hopelijk hebben we volgend jaar beter weer.
'oant sjen Vroem'
Harm Olde Bijvank