In het 1e weekend van september zijn er in Wijhe (tussen Deventer en Zwolle aan de IJssel) de Wiejese Diekdaegen. (in het Nederlands de Wijhese Dijkdagen) Een evenement met diverse activiteiten en ook een oldtimer bromfiets treffen – rit. Deze wordt georganiseerd door een groep oldtimerbromfiets liefhebbers uit de omgeving van Wijhe onder leiding van Joop Roesink.
Zondag 2 september was het zover. Ik was er in 2009 voor het laatst geweest.
Het laatste evenement waar ik tot nog toe geweest was ,was door omstandigheden ons eigen treffen in Neede. De weersvoorspellingen waar uitstekend voor deze dag.
Om 9 uur trapte ik mijn 72er aan en om ongeveer kwart voor 10 was ik in Wijhe.
Je werd ontvangen met een kop koffie en een broodje. Er waren diverse leden van onze club aanwezig. Er was een grote deelname.(na afloop hoorde ik ca 200) Het viel het me op dat er veel Zundapps waren
Tegen 11 uur ging de rit van start na een uitvoerige toespraak van de organisatie over het hoe en wat van de rit.
Als voorrijder fungeerde een deelnemer met een Kreidler bromfiets welke de snelheid bepaalde
De stoet vertrok van Wijhe naar Boerhaar en vandaar naar Broekland . Dan door de buurtschap Beumershoek naar mijn geboorte plaats Heeten.
Toen via het prachtige landgoed Schoon Heeten met zijn prachtige kasteel naar Haarle. Ik kreeg een voorgevoel dat we over de toeristenweg (weg van Nijverdal <-> Holten over de Sallandse heuvelrug) zouden rijden.
Mijn voorgevoel kwam uit. Over de toeristenweg rijdend kon je genieten van de purperen heide die in deze tijd van het jaar in bloei staat.
Het eind van de toeristen weg is de Holterberg. Hier was de pauze gepland bij pannenkoeken restaurant Woody’s.
Voor jaren terug zijn we ook met deze tocht hier geweest maar toen heette het nog ,,De Wielen,, Het bleek dat men ook wel wat anders had dan pannenkoeken.
We kregen een keuze uit diverse soorten belegde broodjes,met hierbij een kop soep , jus de orange of melk aangeboden.
Na ca een uur vertrokken we bij Woody’s om via Espelo – Dijkerhoek – Okkenbroek en het Witteveen weer in Heeten uit te komen
Het laatste gedeelte van de rit verliep via de- buurtschappen Boxebelthoek en de Weele –naar Wesepe en vandaar naar Middel en toen via Boerhaar terug naar Wijhe.
Bij terugkomst in Wijhe kregen we aan paar consumpties aangeboden voor een drankje.
De stoet werd begeleid door een aantal motorrijders (verkeersregelaars) die op tijd kruisingen afzetten. Piekfijn geregeld! Werkte prima
Organisatie bedankt en hopelijk tot volgend jaar
Harm Olde Bijvank