25 Augustus keek ik direct na dat ik was opgestaan naar buiten: regen! ,en niet zo’n klein beetje ook : pijpenstelen
Dit was ook verwacht door de diverse weer diensten maar soms valt het mee en soms valt het tegen. Echter dit keer viel het tegen.
Op mijn verjaardag had ik met onze oudste zoon Wouter afgesproken dat hij met me mee zou gaan naar de steengroeverit. Ik zou het jammer vinden dat het nou niet door zou gaan. Met deze regen gezien de afstand Nijverdal-Neede en dan naar Winterswijk en omgeving is toch wel wat ver.
Echter in de loop van de morgen trad een lichte verbetering op en om ½ 10 kwam hij bij ons en zei Pa, t’ gaat toch wel door ??. Ik zei ja hoor
We hebben toen de regen pakken aangetrokken,
en we konden vertrekken Wouter op de rode en ik op de grijze Kreidler. Onderweg naar Neede regende het soms nog aardig maar eenmaal in Neede was het droog.
Er waren al verscheidene deelnemers en na het gebruikelijke ,,bakkie,, gingen we om 11 uur van start met ik schat zo’n 50-60 deelnemers. Wim Top die de rit organiseerde voorop.
Het miezerde soms nog een beetje maar het was best te doen.
Wim Top bleek van doorrijden te houden want we zijn in een keer naar de steengroeve gereden. Hier bleek dat een deelnemer een koppelings kabel kapot had getrokken en deze werd hier gerepareerd. De steengroeve in Winterswijk, nabij de buurtschap Ratum, is een dagbouwmijn (niet onder de grond) waar voornamelijk kalksteen gewonnen wordt. De groeve is sinds 1932 in gebruik, en wel door de NV Winterswijkse Steen- en Kalkgroeve, en wordt tegenwoordig geëxploiteerd door de firma Ankerpoort. Van de drie groeves is nog één in gebruik. Dit is de laatste die hier nog kan worden geëxploiteerd. De productie bedraagt ongeveer 200.000 ton per jaar. De twee andere groeven zijn tegenwoordig beschermd natuurgebied.
De kalkzandsteen uit de groeve wordt gebruikt voor de wegenbouw en de kunstmest industrie
Na een poosje zijn we onder leiding van ons clublid Kees Rensink en Klaus van het Turmhaus in Südlohn verder gereden naar Südlohn waar we een bezoek brachten aan het Turmhaus. In het Turmhaus is een winkel gevestigd waar vele soorten chocola en bonbons (pralines) staan uitgestald. Ook maakt men hier zelf de chocola en de pralines.
Bij het Turmhaus aangekomen werden we getrakteerd op koffie/thee en een praline.
Onder leiding van Klaus kon een ieder die daar belangstelling voor had meedoen aan een rondleiding
door het Turmhaus georganiseerd door Klaus.
Wie trek had om wat te eten kon dat ook in het Turmhaus ze hadden verschillende specialiteiten in huis.
Nadat iedereen wat had gegeten en rond had gekeken zijn we weer aan de terugreis naar Neede begonnen. Dit was weer een flinke trip want Wim Top reed de afstand weer aan een stuk. Terug bij de Mölle Heb ik samen met Wouter nog gezellig even een stukje gegeten,en zijn toen tevreden terug getoerd naar Nijverdal.
Aan een bijzonder voertuig dat aan de rit meedeed wil ik nog even aandacht besteden. Het gaat hier om een Simson drie wieler type 4/1 een soort voorloper van de brommobiel.
Hier een foto van de Simson (Het is niet de Simson die meedeed aan de rit (jammer genoeg heb ik geen foto van waar hij in zijn geheel opstaat.)
Wel heb ik een foto van de zijkant genomen waar je de techniek van de Simson kunt bewonderen
Harm Olde Bijvank
Zie ook::
http://www.turmhaus.com/mit-hollaendisc ... -turmhaus/