Zondag 04 april Openingsrit
Zondagmorgen 10 april. Ik kom om 08.00 uur mijn bed uit en kijk naar buiten: Regen !
Dat zou eigenlijk ook nog niet zo’n probleem zijn maar het was nog koud ook.
Ik keek even op buienradar en zag dat precies over Nijverdal een buitje trok, en verder niets meer.
Tegen 09.30 ben ik goed ingepakt en uitgezwaaid door mijn vrouw vertrokken naar ,,De Olde Mölle,
Toen ik er aankwam tegen 10.30 uur waren er al meer clubgenoten, ik dacht 17. Om 11.00 uur hadden we ons bakkie gedaan en gingen we van start met 15 man. Niet veel maar het was ook niet echt weer voor een tourrit. (Het was maar
5 graden).Via de alom bekende Hontjerweg reden we in de richting van Diepenheim. Een plaatsje met veel kunstenaars en
kunst galerieën. We reden ook nog langs Villa Peckedam. Hier woont pianist Wibi Soerjadi. Van Diepenheim uit ging het richting
Markelo. De natuur begon langzaam te ontwaken, de krentenbossen stonden in de bloesems. Verder was er hier en daar iets jong groen te zien. Met die kale bomen en struiken kun je beter zien wat er langs komt in de omgeving.
Wat mij dan vooral opvalt is dat sommige mensen een grote bende om het huis hebben en bij anderen ziet het er allemaal strak uit. In de verte doemde de TV toren van Markelo op. Zoals ik al eens eerder heb vertelt doet deze geen dienst meer als TV zender maar als ondersteuningspunt voor telecommunicatie.Hij doet nog wel dienst als radio zender. De toren is 148m hoog.
Van Markelo reden we richting Holten en kwamen we over de,,Beuzeberg,, en zo reden we naar onze pauzeplaats:
Emaille en Bromfiets museum De Borkeld in Holten.
We zijn hier al eens eerder geweest met onze club maar toen was er volgens mij het
bromfietsmuseum er nog niet. Het museum is een onderdeel van een vakantiepark en ligt in natuurgebied ,,De Borkeld,,. Dit natuurgebied is zeer ook zeer geschikt voor fietstochten.
We namen plaats in het restaurant. De eigenaar was een beetje verbaast dat we maar met 15 mensen waren, hij had er meer verwacht. Maar het mocht de pret niet drukken. Peter had een arrangement geregeld en daar hoorde ook een bezoek aan het bromfiets museum bij. Dat was (althans voor mij) een verrassing.
Ons groepje werd in tweeën opgedeeld. De ene groep kon dan een hapje eten en de andere het museum bezoeken.
Er werd een mooie rondleiding gegeven door Jacob Lindenberg eigenaar van het museum.
Hij maakte direct de afspraak met ons, dat hij geen discussies met ons aanging over zijn collectie op welk gebied dan ook.
(Dat had hij nog niet zo gek bedacht.) Begonnen werd in het restaurant zelf.
Daar staan op zolder diverse rolaandrijvers, enkele “dames” bromfietsen, een Harley Davidson brommer en ook stonden er een
Tomos en een Puch gebroederlijk naast elkaar. Verder was het geheel aangekleed met
zand, zeep, soda en ik weet niet hoeveel meer emaille voorwerpen en reclameborden. Het eigenlijke bromfietsmuseum was in een apart gebouw. Toen we daar aankwamen keken we onze ogen uit. Een prachtige collectie bromfietsen uit de jaren 50-60 en 70 en zelfs een paar uit de jaren 30. Stuk voor stuk origineel en technisch 100 % Aldus Jakob.
De collectie bevat altijd ca. 70 oldtimerbromfietsen. Naast de bekende merken als Zündapp, Kreidler, Puch, Tomos, Sparta en Batavus zijn er ook minder bekende merken zoals Royal Nord, Eysink en zelfs Jamathi en Harley Davidson bromfietsen.
Hij heeft er bij wijze van uitzondering ook een paar motoren staan o.a. een Batavus!.
(Nooit van gehoord tenminste ik niet) Wat sommigen misschien ook niet weten is dat Harley en Davidson twee verschillende families zijn. William Harley en Arthur Davidson, werkten in hun vrije tijd aan hun eerste motorfiets.
Twee broers van Arthur, Walther en William Davidson, voegden zich al snel bij dit duo, maar een onbekend gebleven Duitse immigrant, die de Franse "De Dion" motor kende, gaf de doorslag aan de totstandkoming van het Harley Davidson bedrijf.
In 1903 verscheen een eencilindermotorfiets met een vermogen van 3pk. Op 30 augustus van dat jaar werd de Harley-Davidson Motor Company (HD) opgericht. Het was een mooi bezoek in een geacclimatiseerd museum.
Toen we terug waren in het restaurant kon de andere groep het museum gaan bewonderen en kon onze groep een hapje gaan eten.
Om ongeveer 14.30 maakten we ons op voor de terug rit naar de Mölle.
Deze verliep wederom over de Beuzeberg dan over een brug over de A1 richting de buurtschappen Exel (Niet te verwarren met Excel) en Nettelhorst. Dan richting Noordijk en terug over de Hontjerweg naar ons startpunt de Olde Molle.
Dat was de openingsrit Het was een mooie maar koude rit maar daar klagen we niet over.
Met een paar man hebben we nog even nagezeten en kwam de orde en netheid van de (sleutel) ruimte/schuur ook nog even langs. Peter Schoenmakers kon precies zien of er iemand aan het gereedschap gezeten had. Dat is bij mij (helaas) niet het geval.
Hieronder een aantal afbeeldingen van de rit.
Peter namens iedereen bedankt voor het uitzetten en organiseren van de rit.
Groeten Harm Olde Bijvank