Het originele verslag is geschreven in het Achterhoeks dialect.
Aangezien (denk ik) veel lezers hier moeite mee hebben staat er een ABN versie achter.
Dialect versie.
Peter Schoenmakers vroeg mien of ik un stuksken wol schrieven over de ,,brommerrit ,, in Vroagender.
Iej bunt toch den schoolmeister dus iej kunt dat wal wachten. Nou bij deze moar dan wal in t dialekt want dat past bij Vroagender. De woensdagavond veur de bewuste zondag heb wiej al met zo,n 10 ,,brommerrieders,, t parcours verkent dee deur architect Werner van ,, Diekat ,, en assistent Willie van Meeksharms waren uut e zet.
Toen de stofwolken waren op e trokken werd e.e.a. goedgekeurd. Op zondag rond n uur of tien werd t al onrustig in Vroagender. Biej Overkamp was uutbaatster Svenny al drok met de koffie en de speculaasjes dee veur leden werd aangeboden deur de KCON.
An de stamtoafel ging t over brommers, brommers en brommers. De nieuwe bewoners van onze voormalige karke wisten neet wat ze zagen toen ze de gordienen los deden. 42 brommers (40 kearls en 2 vrouwleu) hadden ze op de stoepe stoan en t zag der allemoal,,piko bello,,uut. Een hoop chroom dat t zeer dut an de ogen met de ,,ochtendzunne,,der op.
Um 11.00 stonden de kearls van ,,Boldiek ,, al op ,,Pol Posision,, achter veurrieder Werner. Zee hadden der zin in dat was duudelijk. Ook de 2de groep met veurrieder Willie stond al te roken veur de karke. Met prachtig weer en n tank vol benzine ging t effen deur ons mooie Vroagender en doorno richting Bredevoort. Toen slingerde t richting ,,de Hoart,, t Woold en Achter Woold richting Kotten noar camping ,,de Italiaanse meertjes,, Hier stond de tomatensoep en de breudjes klaor.
De algemene prijsstijgingen waren ook hier al deur e voert had ik in de gaten toen ik de soep afrekkende.
(Niet zeuren ,,geld door proat iej neet over,,). De eerste 35 km zaten er op.
De veurzitter van de KCON had al n hoop e zene van de wereld mor was in dissen hook nog nooit e wes.
He was der good over te sprekken. Het is tegenswoordig al biezonder daj de hele rit geen stoplichten zeet en dat er in
deze streek nog koeien in de wei loopt, dus t was genieten tijdens deze ,,toeristische route,,.
Noa zo'n klein half uur ging t op Roatum ,Huppel, Wenters en Meddo an. Veurrieder Willie had zich nog verreden en stond al in de ,,Pruusse ,,dus wiej kunt ok sprekken van n ,,internationaaln,, ritt. De laatste km noar Vroagender verliepen probleemloos en rond de klok van twee zaten de eersten alweer achter n consumptie biej cafe Overkamp.
Werner en Willie werden nog bedankt deur menigeen veur de mooie rit deur de Oost Achterhoek.
Wiej waren mooi op tied binnen want t weer sloeg umme. T worden donker an de loch.
De kearls van Boldiek hadden t ook in de gaten en zetn ,,de sukken der in,, en scheuren den ,,Vroagendersen Bulte,, af richting Halle en Zelhem. T was n mooie rit van zo,n kleine 70 km en zeker veur herhaling vatboar.
Martinus van Meeksharms
ABN versie:
Peter Schoenmakers vroeg me of ik een stukje wilde schrijven voor het boekje over de ,,brommerrit ,, in Vragender.
Je bent toch schoolmeester dus heb je tijd genoeg. Nou bij deze maar dan wel in t dialect want dat past bij Vragender.
De woensdagavond voor de bewuste zondag heb we met zo’n 10 ,,brommerrijders,, het parcours verkent die door
architect Werner van ,,Diekat,, en assistent Willie van Meeksharms was uitgezet.
Toen de stofwolken waren op getrokken werd e.e.a. goedgekeurd. Op zondag rond een uur of tien werd het al onrustig in Vragender. Bij Overkamp was uitbaatster Svenny al druk met de koffie en de speculaasjes die voor leden werd aangeboden door de KCON. Aan de stamtafel ging het over brommers, brommers en brommers.
De nieuwe bewoners van onze voormalige kerk wisten niet wat ze zagen toen ze de gordijnen open deden.
42 brommers (40 mannen en 2 dames) hadden ze op de stoep staan en het zag er allemaal ,,pico bello ,,uit. Heel veel chroom, zoveel dat het zeer deed aan de ogen met de ochtend zon erop.
Om 11.00 uur stonden de mannen van de ,,Boldiek,, al op ,,Pol Position,, achter voorrijder Werner.
Ze hadden er zin in dat was duidelijk. Ook de 2e groep met voorrijder Willie stond al te roken voor de kerk.
Met prachtig weer en een tank vol benzine ging het even door ons mooie Vragender en daarna richting Bredevoort.
Toen slingerde het richting ,,de Hoart,, het Woold en achter het Woold richting Kotten naar camping ,,de Italiaanse meertjes,, Hier stonden tomatensoep en broodjes klaar. De algemene prijsstijgingen waren ook hier al doorgevoerd had ik in de gaten toen ik de
soep afrekende. (Niet zeuren ,,geld daar praat je niet over,,) De eerste 35 km zaten er op.
De voorzitter van de KCON had al veel gezien van de wereld maar was in deze hoek nog nooit geweest.
Hij was er goed over te spreken! Het is tegenwoordig al bijzonder dat je de hele rit geen stoplichten ziet en dat er in deze
streek nog koeien in de wei lopen, dus t was genieten tijdens deze ,,toeristische route,,.
Na zo’n klein half uur ging het op Roatum ,Huppel, Wenters en Meddo aan.
Voorrijder Willie heeft zich nog verreden en stond al in Duitsland. Dus we kunnen spreken van een ,,Internationale rit,,
De laatste km naar Vragender verliepen probleemloos en rond de klok van 2 zaten de eersten alweer achter een consumptie bij café Overkamp. Werner en Willie werden nog door menigeen bedankt voor de mooie rit door de Oost Achterhoek.
Wij waren mooi op tijd binnen want het weer sloeg om. Het werd donker aan de lucht.
De mannen van de Boldiek hadden het ook in de gaten en zetten ,, de sokken er in,, en scheurden ,,de Vragenderse Bult,, af richting Halle en Zelhem. Het was een mooie rit van zo’n kleine 70 km en zeker voor herhaling vatbaar.
Martinus van Meeksharms