In geen jaren was ik bij de Boldiek rit geweest en ik dacht, ik wil er dit jaar toch eens heen.
Dus ik op zondag 30 juni mijn grijze Kreidler gestart en dat op weg naar Halle waar de Boldiek is gelegen. Ik was nog geen 300 meter van huis af toen ik ben omgekeerd om een extra broek aan te trekken, het was verre van warm.
Met een paar keer verkeerd rijden wegens wegomleidingen heb ik er ongeveer 1,5 uur over gedaan (ca.53 km) en was er om ongeveer 10.30.
Na een kopje koffie zijn we met ik dacht 25 personen vertrokken.
De organisator Jan Hissink had de rit opgedeeld in 2 gedeeltes, de pauze zou weer bij de Boldiek zijn, zodat we een soort van 8 vorm reden. Jan zelf reed voorop en Jan ten Have zorgde voor de bezemwagen. Hij bleef echter achter bij de Boldiek.
Als er dan iemand met onherstelbare pech stond, kon Jan de pechvogel ophalen. Om ongeveer 11.00 uur gingen we van start.
De eerste plaats die we tegenkwamen was Doetinchem. Ik moest direct denken aan de Vijverberg, het stadion van de Graafschap maar we kwamen er niet langs. Van Doetinchem reden we richting de buurtschap Wittebrink.
In deze buurtschap is in de oorlog een werkkamp geweest. We reden verder boven langs Hummelo de geboorteplaats van niemand anders dan Normaal voorman Bennie Jolink. Na een kilometer of 15 hielden we een sanitaire c.q. rook en klets stop.
Na deze pauze reden we verder onderlangs de plaats Keijenborg (vroeger bekend om klompen) naar Zelhem, een plaats met 9000 inwoners. Als je in Zelhem komt, kun je niet om Smoks Hanne heen. Smoks Hanne is het beroemdste kruidenvrouwtje van de Achterhoek. Ze vloog altijd achterstevoren op haar bezemsteel en droeg veel te grote klompen, die bij het lopen over de grond sleepten. In het Achterhoeks heet dat smoksen. Van Zelhem reden we naar de Boldiek om te pauzeren en een hapje te eten.
Het was een lekkere portie patat met een balletje bal.
Voor het tweede deel vertrokken we in de richting van het gehucht Halle Nijman. Vroeger was het in dit gebied één grote armoe. Een stukje verderop kwamen we bij Heelweg.
Heelweg bestaat uit 2 kernen Heelweg-Oost en Heelweg-West. Ik heb dat al eens eerder beschreven. De twee kernen hebben samen ongeveer 1200 inwoners. Een eind verderop kwamen we door Harreveld. Zestien jaar lang vond in Harreveld jaarlijks een groot evenement plaats: Harreveld On Wheels. Deze gebeurtenis, waar jaarlijks een groot aantal bezoekers op afkwam
(in 2003 circa 30.000 ) stond met name in het teken van motorcross en een grote vliegshow.
Het was jarenlang de grootste particuliere vliegshow van Nederland, met shows van onder andere de Hawk, F-16, Apache, Chinook, Fokker Four, Grasshopper en helikopters. Sinds 2004 wordt dit evenement niet meer toegestaan door het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat, die vonden het te gevaarlijk worden. Onder Lichtenvoorde reden we door de buurtschap Barlo.
Vervolgens boven Aalten langs door de buurtschap ’t Villeken naar Varsseveld. De plaatsnaam komt ook voor in de tekst van een nummer van de Spitfires: Links van Varsseveld, Rechts van Varsseveld. The Spitfires is de oudst bestaande band in de regio Achterhoek-Twente. De populaire band werd al in 1939 opgericht onder de naam Dans Orkest Brugman. Na de oorlog werd de naam veranderd in The Spitfires naar de Spitfire jachtvliegtuigen uit de tweede oorlog. En zo reden we weer via Halle Nijman terug naar de Boldiek, en hadden we ongeveer 80 km gereden. Ik vond het een geslaagde rit, mooi weer, ietwat aan de frisse kant maar wel droog. Wel waren er een paar pech gevallen maar die waren niet zo ernstig dat Jan ten Have met de bezemwagen in actie moest komen. Wat ik minder vond is dat er onderweg deelnemers afhaakten en alvast naar huis gingen.
Ik ben van het motto: samen uit samen thuis. Maar uiteindelijk moet een ieder dat voor zichzelf uitmaken.
Jan bedankt voor het uitzetten van de rit en de andere Jan ook bedankt voor het bezetten van de bezemwagen.
Harm Olde Bijvank
Nog enkele plaatjes................