(dit artikel is bedoeld als onderzoek en zal eventueel later definitief worden gemaakt)
Het frame van de Kreidler Eitank Mokick, Moped en Super 4 of 5, staat erom bekend nogal slap te zijn. Een Eitank bromfiets is voorzien van een schommelarm-voorvork met rubbers als remming. De motorfietsen hebben ook een schommelarm-voorvork, echter met korte hydraulische schokbrekers.
Bij beide uitvoeringen komt het voor dat het voertuig trilt tijdens het rijden, vooral als er met één hand los wordt gereden. De oorzaak van dit trillen komt waarschijnlijk uit enige onbalans in het voorwiel, achterwiel, de voorvering of de achterbrug. Omdat de latere types bromfietsen en motorfietsen (vanaf de Buffeltank en RS), dit probleem niet meer kennen, lijkt het voor de hand liggend dat de geringe stijfheid van het frame (mede)oorzaak is.
Bekend is ook dat een frame met een hoger torsiestijfheid ook een betere wegligging tot gevolg heeft. De torsiestijfheid van de voorvork wordt nu nog buiten beschouwing gelaten.
Het slap zijn van een frame wordt ook wel uitgedrukt middels het begrip Torsiestijfheid.
De torsiestijfheid is een meting van een frame, waarbij wordt bezien welke last er aan een arm kan worden gehangen om een tordering van het frame te krijgen. De torsiestijfheid wordt uitgedrukt in NM/o (Newton*Meter per graad verdraaiing)(een Newton komt overeen met een gewicht van 100 gram).
De torsiestijfheid van een bromfietsframe kan als volgt worden gemeten:
- plaats het frame in horizontale positie
- leg de achterzijde op een werkbank
- monteer het frame momentvast op de werkbank d.m.v. een as door de ophanging van de achterbrug
- ondersteun het midden van het horizontale balhoofd met een stempel, dat wel een verdraaiing kan toelaten
- schuif een passende buis door het balhoofd en laat deze een meter uitkragen t.o.v. de ondersteuning
- bevestig een gewicht aan het einde van de buis en meet de hoekverdraaiing
- verhoog het gewicht, tot een verdraaiing van 1,0 graad is verkregen
- de gemeten waarde is de torsiestijfheid van het frame
Uit enig onderzoek op het internet blijkt dat de er al wel wat gegevens bekend zijn van de torsiestijfheid van diverse vervoersmiddelen:
- normale fiets 70-100 NM/o
- MTB-fiets 100-150 NM/o
- bromfiets ????
- motorfiets ????
- kleine auto 8000-12000 NM/o
- mini(BMW) 24000 NM/o
Doel van dit onderzoek:
Dit onderzoek kan mogelijkerwijs aantonen wat de torsiestijfheid is van een Kreidler Eitank is. Indien deze meting ook is verricht voor een frame van een Buffeltank, kan dit dienen als referentie.
Ultieme doel is natuurlijk het verhogen van de torsiestijfheid van het eitank-frame, waardoor het weggedrag wordt verbeterd en het hinderlijke trillen van het stuur niet meer voorkomt.
Er zijn wat technieken denkbaar, waardoor deze hogere torsiestijfheid kan worden verkregen. Nieuwe meetresultaten en praktijktesten dienen de betere wegligging dan ook te bevestigen. Tevens wordt het wenselijk geacht dat de toegepaste methode ook voor reeds afgemonteerde Eitanks toepasbaar is.
Martin
literatuurlijst:
http://www.fiets.nl/techniek-en-fysiek/ ... smetingen/
http://siepluinenburg.blogspot.com/2006 ... ingen.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Torsiestijfheid
http://www.demotorsite.be/content/hoe-s ... estijfheid
http://www.velofilie.nl/sterk%20&%20stijf.htm
http://live.fiets.nl/stijfheidsmetingen.asp?id=5
http://www.r53.nl/atotz/torsie_stijfheid.php