Onderstaand stukje heb ik in 2005 als eerste geef de pen door geschreven voor ons clubblad.
(Ik heb het wel zo hier en daar aangepast)
Hoe ik weer in aanraking gekomen ben met Kreidler.
Mijn geboorteplaats is Heeten (een klein dorp tussen Raalte en Deventer) en ging naar de MTS in Deventer.
De school stond aan de andere kant van de stad van Heeten uit gezien, aan de Zutphense weg.
Ik zat nog maar een paar maanden op school toen ik eraf wilde omdat ik het alles met alles teveel vond.
(De school, het huiswerk, klusjes, baantje bij de fietsenmaker) en natuurlijk af en toe eens uitgaan.
Mijn ouders waren er op tegen dat ik van school af wilde omdat ik eigenlijk wel goed ,,mee,, kon komen.
Mijn vader vroeg me of ik het wat vond als er een brommer voor mij zou komen zodat ik niet meer hoefde te fietsen.
Dat scheelde energie en tijd. Ik moest per dag c.a. 35 km fietsen.
Dat voorstel leek me wel wat. Dus mijn vader naar de fietsenmaker waar ik in de vrije tijd werkte en deze verkocht Kreidlers.
Ik kreeg een Kreidler, een rode ‘69 er met kleine wielen en voetschakeling.
In de loop van de tijd heb ik er een beenschild opgezet met aan een de bovenzijde een oprolbaar kleed van skai. (Zit er op de foto niet op)
Deze kon ik uitrollen over de bovenbenen en vond ik zodoende bescherming tegen kou en de regen.
Ook had ik chroom race kapje op de koplamp. Van het begin af aan had ik een helm op dat wilde ik zelf ondanks dat het niet verplicht was.
Ik was er zuinig op geregeld poetsen, nieuwe olie, ketting spannen en in de winter Tectyl op het chroom een bruin anti roest smeersel dat ik er in het voorjaar met benzine weer afhaalde.
Ik had hem ook niet opgevoerd alleen de voorpijp van de uitlaat was ingekort en een iets groter voortandwiel zodat hij +/- 50 liep.
Het bleek een goede gedachte geweest te zijn van mijn ouders want ik ben er 3 jaar mee naar school gereden en heb de school met plezier afgemaakt.
Maar de Kreidler diende natuurlijk ook voor het uitgaan, later naar de verkering, klusjes met een stalen gereedschapkist er achterop en naar alles waar je heen moest of ging.
Ik ben er ook mee van Heeten naar Apeldoorn en later naar Nunspeet gereden toen ik in dienst zat.
(Als het weer het tenminste een beetje toeliet)
Zelfs ben ik er enige keren mee op woensdagavond (want zo was dat vroeger) van uit Nunspeet naar de verkering gereden.
(Dat was ongeveer 140km heen en terug).
Wat ik mij ook nog herinner is de olie crisis in 1973. Dat was lachen want met de auto mocht er op zondag niet gereden worden maar met de brommer wel.
Ik had de Kreidler nog toen we trouwden in 1976 en werd ook toen nog volop gebruikt omdat we nog geen auto hadden.
Toen we ongeveer een jaar getrouwd waren kochten we een auto (Renault 4)
De Kreidler werd toen niet meer gebruikt. Hij heeft me werkelijk nooit (op een paar lekke banden na) in de steek gelaten.
Hij bleef staan in de schuur en werd af en toe verplaatst van de ene naar de ander hoek je kent dat wel.
Ook trapte ik hem af en toe eens aan.
Toen we in 1987 verhuisden ging de Kreidler mee, maar bleek steeds meer een sta in de weg.
Op een gegeven moment zij mijn vrouw doe dat ding toch weg je doet er toch niks meer mee en staat alleen maar in de weg.
Het zal ongeveer 1990 geweest zijn toen ik hem, en je gelooft het niet op een zaterdagmiddag bij het hek van de kringloop heb neergezet. Opgeruimd staat netjes. (En wat achteraf bleek wat jammer wat jammer)
Het was niet helemaal de schuld van mijn vrouw want op dat moment had ik er zelf ook niet zoveel meer mee.
Ik kreeg langzamerhand spijt dat hij weg was. Maar ja weg is weg.
Het zal ongeveer 1998 geweest zijn toen ik bij mijn buurman Wim Dijkstra kwam en die had precies dezelfde Kreidler staan als ik had gehad maar compleet afgerost en hij liep niet eens meer.
Het begon mij aan alle kanten te kriebelen, ik moest en zou zo’n Kreidler weer hebben.
We hadden inmiddels de schuur verbouwt en uitgebreid zodat het aan de ruimte niet meer kon liggen.
Zo gezegd zo gedaan, en heb hem van Wim voor FL250,00 gekocht.
Hij zei er bij als je hem niet klaar kunt krijgen neem ik hem zo terug.
Vol enthousiasme haalde ik hem uit elkaar, dat was geen probleem natuurlijk.
Maar toen kwam het: onderdelen zoeken, motor revisie, spuiten buddyseat overtrekken enz. enz. dat viel erg tegen ook wat de kosten betrof. Diverse markten en leveranciers ben ik af geweest voor onderdelen.
Ik begreep nu een klein beetje waarom Wim had gezegd als je hem niet klaar kunt krijgen neem ik hem zo terug.
Maar ik liet me niet uit het veld slaan, de motorrevisie, het spuitwerk en de wielen spaken heb ik laten doen, evenals de overtrek van de buddyseat. Het in weer elkaar zetten heb ik zelf gedaan. In het voorjaar van 1999 had ik hem klaar en zag er mooier uit dan nieuw.
Hij koste me inclusief de aanschaf ongeveer FL2500,00. Ondertussen had ik me ook aangemeld bij de Kreidler Club Oost Nederland.
De eerste toertocht waar ik aan mee heb gedaan was die van Gerwin van Bennekom in 1999. De rit ging over de Veluwe en het weer was prachtig. Dat jaar ben ik toen ook naar Staphorst geweest en nog een paar ritten meer.
Later ben er overal mee geweest, in Tilligte, ons eigen treffen in Neede, de Baumberge rit, Zelhem, Groningen (bij de Kreidlerclub Noord Nederland), Wiejese Diekdaegen Cuijk, Beltrum, Joure enz.
Ook ben ik, zoals je al eens heb kunnen lezen, in eén dag om het IJsselmeer gereden.
En de elfsteden tocht heb ik ook al eens gereden. Ook ben ik er een week mee in Luxemburg geweest
Ik ga van het principe uit als ik naar een rit toe ga moet ik er op de Kreidler kunnen komen anders ga ik er niet heen. Dus niet op een aanhanger
Toen ik de eerste Kreidler klaar had kreeg ik de gedachte dat ik er eigenlijk nog wel een wilde hebben. Ik had mijn zinnen gezet op een grijze. Deze vond ik iets ,, luxer,, dan een rode. Ik kocht een 72er met rijwind koeling, En koste me FL500,00 Deze heb ik ook geheel op dezelfde manier gerestaureerd als de rode 69er. In 2001 had ik hem klaar compleet met halfhoog stuur en banden met een wit zijvlak. (De banden met wit zijvlak zijn niet origineel maar wel mooi). Dat heeft toen alles bij elkaar inclusief aanschaf ongeveer FL3000,00 gekost.
Ik heb er wel eens over gedacht om een oude Harley Davidson of BMW met boxermotor aan te schaffen. Maar ik heb geen motor rijbewijs dat is wel te halen, dat zal denk ik het probleem niet zijn.
En zo’n motor kan ook niet in de schuur of in de garage (de garage deur is afgetimmerd) daar zou ook nog wel wat aan te doen zijn.
Maar van de andere kant denk ik, je moet ook een keer tevreden zijn.
Dan rest mij nog het verhaal van de schooltas. Deze heb ik achterop als herinnering hoe ik zoals boven beschreven aan een Kreidler ben gekomen. Alleen heb ik er nu geen boeken meer in maar gereedschap, reserve onderdelen en proviand voor onderweg.
Dit was de eerste geef de pen door en hoop dat ik nog lang in goede gezondheid van mijn Kreidlers kan blijven genieten.
Met vriendelijke groeten Harm Olde Bijvank