Restauratieverslag Duitse Buffeltank type K54/32D.
In oktober 2004 kocht ik deze bromfiets via iemand uit Nijverdal, die de K54/32D in Duitsland samen kocht met een Kreidler RMC. Zijn belangstelling ging uit naar de RMC, waarbij de buffeltank wederom te koop werd aangeboden. Toevallig wel het type bromfiets waar ik vroeger zelf ook op heb gereden.
Kreidler Florett Mokick K54/32D:
- bouwjaar 1971
- 49 cc / 3 voetversnellingen / geforceerde koeling / 2,9 PK
- 14 mm Bing carburateur
- 17" wielen / banden 21x2,75"
- 79 kg / 245 kg totaal
- kleuren antraciet-metallic en nepalbeige
- aanschafprijs toen DM 1282,-
Zoals de foto's al laten zien, was hij wel compleet, maar niet echt rijvaardig. Naast onderstaande punten, is ondermeer de standaard opnieuw opgelast en zijn de gaten in het voorspatbord gedicht.
- motor gereviseerd
- nieuwe velg en spaken t.b.v. het voorwiel.
- al het blikwerk is geschuurd, geplamuurd en opnieuw gespoten
- nieuw chroomwerk op de schokbrekerhulzen, stuur, voetversnelling, rempedaal en het bagagerek
- nieuwe kabelboom en overige kabels
- buddyzitframe gespoten, veren gegalvaniseerd en nieuw overtrek met schuim
- diverse kleine onderdelen gegalvaniseerd en overige gepolijst
- nieuw achterlicht en stuurschakelaar
- nieuwe uitlaat, bocht, kettingwielen en ketting
Toen de bromfiets medio 2005 gereed is gekomen, ben ik lid geworden van de KCON en heb sindsdien met vele leuke toerritten meegedaan met mijn Buffeltank.
Al met al is het een erg fijne bromfiets geworden die lekker loopt en stuurt. Hij doet mij echt weer denken aan de tijd dat ik nog echt jong was.
Martin