Vanwege de plannen van de overheid om alle bromfietsen op kenteken te krijgen, heb ik in 2006 een Kreidler MP3 damesbromfiets aangeschaft die ook volgens het registratienummer een bromfiets was en dus ook als bromfiets gebruikt mocht gaan worden.
De MP3 is gekocht via Marktplaats, in het Brabantse dorp Bergeyk. De eigenaar had de MP3 reeds gedeeltelijk opgeknapt, maar het geheel zag er niet erg origineel uit. Het frame was wit gespoten en er waren nieuwe velgen gemonteerd met nieuwe bandjes. Met het Puch zadel, leek de MP3 redelijk topzwaar. De verchroomde tank zag er niet meer goed uit en de uitlaat hoorde niet bij de MP3.
Na demontage van de MP3, zijn de volgende handelingen verricht:
- alle stalen onderdelen zijn gestraald en in de primer gezet
- het frame is gelakt in de Kreidler zandkleur (VW L 572 Panamabeige)
- de binnenzijde van de tank is ontdaan van roest en voorzien van een epoxylaag
- de buitenzijde van de tank is gespoten met Fischsilberswartz (BMW diamantschwartz-metalic 181)
- de tank is tevens voorzien van het rode Kreidler-embleem en een opgespoten goudkleurige pijlpunt
- de motorafdekkapjes zijn gespoten met een speciale elastische primer voor kunststof en daarna zandkleurig mee gespoten
- het stuur, de traparmen en de koplampsteun zijn alle opnieuw verchroomd
- de uitlaat is vervangen door een originele uitlaat, die wel eerst demontabel is gemaakt en later weer verchroomd
- het zadel is tevens vervangen door een origineel MP3 zadel, maar staat nu wel op een verende zadelpen
- het motortje is voorzien van nieuwe lagers, keringen en pakkingen
- het voor die tijd kenmerkende zadeltasje is eveneens gerestaureerd en teruggeplaatst
- de schokbrekers in de voorvork zijn nog afgewerkt met chroomfolie
Binnen de KCON zijn enkele dames die beschikken over een MP3 van 1969 t/m 1972. Deze MP3's zijn meestal gespoten in een lichtblauw frame en een donkerblauwe tank, een prachtige combinatie.
De door ons gekozen kleurcombinatie is echter zoals deze ook reeds op de site van het Kreidler-museum is weer gegeven.
Via deze link is meer informatie verkrijgen over dit type bromfiets: http://www.kreidler-museum.de/ (menuonderdeel NL en MP3 1969-1972)
Vanwege het ontbreken van achtervering is de MP3 damesbromfiets in het gebruik vrij stug en minder comfortabel dan de latere modellen die onder de naam Flory zijn geproduceerd. Mijn vrouw heeft zo'n Kreidler Flory, die dan ook graag wordt gebruikt voor de wat langere afstanden. De MP3 oogt echter veel authentieker en wordt dan meer gebruikt ingeval van een oldtimer-beurs.
Door het kleine uitlaatje loopt de MP3 pakweg 45 km/h, maar is bij het optrekken menig volwassen Kreidler de baas.
Tiens