Chopler
Wat doet iemand die veel Kreidler onderdelen en veel vrije tijd heeft?
Die gaat op zoek naar een goede besteding, en het eind resultaat was te zien op de nieuwjaarsreceptie van de KCON.
Ik kwam al snel tot de ontdekking dat er van de old-timer bromfietsen geen choppers waren en ben maar eens gaan zoeken wat je er voor nodig hebt, en dat was allemaal voorradig in mijn schuur.
Zo ben ik begonnen met 2 frame’s waarvan ik van het huidige frame het balhoofd heb afgeslepen en van het andere frame het balhoofd + 5 cm frame, dit is onder een hoek afgeslepen en weer aan elkaar gelast zodat er een verlengd frame ontstond waarvan de voorvork onder een hoek kwam te staan en er dus een verlengde voorvork gemaakt moest worden.
Hiervoor zijn 2 voorvorken gebruikt, t.w. 1 vork waarvan de poten uit het T stuk zijn geperst ( Tomas bedankt ) en weer vast gelast en van de andere vork zijn de bovenste 7 cm afgezaagd waardoor de nieuwe voorvork 7 cm langer is geworden en werd de nieuwe bromfiets 20 cm langer.
De tank is van een Sparta afkomstig omdat deze het best bij het frame paste, maar omdat deze hoger zit dan een Kreidler tank moest van de kroonplaat veel worden afgeslepen om voldoende
stuuruitslag te krijgen
Om voldoende zitruimte te creëren moest er uit het frame een stuk worden geslepen en weer worden opgevuld om weer stevigheid te krijgen en de nieuwe buddyseat ( uiteraard gemaakt door Herman Blokhuis ) te bevestigen zodat er ook een mooie lage chopper zit ontstond.
Om te kunnen schakelen en remmen moest er een beugel worden gemaakt waaraan e.e.a. kon worden bevestigd en hiervoor gebruikte ik 22mm dun- wandige CV pijp en na een middag buigen en lassen ontstond er een beugel waaraan alles bevestigd kon worden.
Zo werden 2 standaard rempedalen omgebouwd tot rem en versnellings pedaal, deze laatste is met een stang en kogel scharnieren verbonden aan een afgezaagd standaard versnellings pook, het rempedaal moet met de hak worden bediend.
Het geheel word aangedreven door een 6,25 PK cilinder en een 18 mm carburateur terwijl de tandwielverhouding 12 x 40 is om de snelheid te remmen.
Voor de rest is er gebruikgemaakt van standaard Kreidler onderdelen.
Misschien heb ik iemand op het idee om ook eens creatief te zijn.
Groetjes, Ben Dorenbusch