Onder staand verslag komt uit het Duitse blad Klassik Motorrad nummer 6 december 2012, en kreeg de redactie van ons (helaas overleden) clublid Harry te Wierik.
Ik heb het, na een oproep in ons clubblad om iemand te vinden om het te vertalen (Helaas zonder resultaat) zelf vertaald. Gelukkig is het met mijn kennis van Duits (als ik dat van mezelf mag zeggen) en het internetwoordenboek http://www.mijnwoordenboek.nl toch gelukt.
Ook met dank aan de website http://www.hermanmeijer.nl/hemeyla waar ik sommige de foto’s af heb gehaald. Op deze site staat ook het originele verhaal (In het Duits) : http://www.hermanmeijer.nl/meijer1/watercooled.html
(Het loont echt de moeite om eens door deze site te bladeren er staat heel veel info over racen enz. op)
Ralf Kromer: Altijd al heeft hij een passie voor sleutelen gehad. Op zoek naar een bromfiets kocht hij voor 950 DM een gebruikte Kreidler Florett RS, model 1973. De vorige eigenaar had er een hoog stuur en buddyseat met een achterspoiler op gemonteerd. Iedereen reed destijds zo rond, herinnert hij zich. Hij wilde daarom iets origineels, een voertuig dat ten minste visueel zijn handtekening kon dragen. Zogenaamde softchoppers waren destijds volop in de mode. Ralf Kromer had die in zijn jeugd ook meegemaakt. De druppelvormige brandstoftanks van een Kreidler Flory bromfiets werden op het Florett plaatframe gebouwd. Net zo avontuurlijk als een sterk afgeknotte buddyseat naar voorbeeld van de Easy Rider Harleys van Peter Fonda en Dennis Hopper. Omdat een echte chopper nou eenmaal een stijf frame heeft, werden de twee verende voorpoten vervangen door twee voldoende lange stukken vierkant staal. Ook het achterspatbord vond de bouwer overbodig, hetzelfde gold voor de kettingkast. De vooruit stekende voetsteunen die boven de horizontale cilinder gelegen waren gemaakt uit hoekijzer.
Het was op een donderdag, volgens een verslag in de lokale krant kort na één uur in de nacht, toen Ralf Kromer, op de Bahnhofstrasse te Muehlacker onbedoeld kennis maakte met twee politieagenten. Ze onttrokken ter plekke de Easy Rider Kreidler zonder pardon aan het verkeer. De arme Ralf Kromer moest maar kijken hoe hij thuis kwam.
Bijna 20 jaar later en intussen een volwassen man geworden, pakte hij zijn passie weer op. Dit keer trok een Honda 50cc één cilinder viertakt motor Special zijn interesse. Wat hij er van gemaakt heeft kon u in Classic Motorcycle uitgave 1/2012 lezen.
Maar op zijn menselijke harde schijf die ook wel hersenen genoemd worden, zijn zijn Kreidler avonturen van vroeger nooit verloren gegaan. Als aan Ralf in 2007 een goedkope 73er Florett RS (alleen dit bouwjaar wilde hij hebben) werd aangeboden hapte hij toe. De Kreidler was door de jaren heen met veel onderdelen van latere modellen voorzien en was ook een beetje versleuteld, maar typeplaatje en motor nummer klopten voor bouwjaar 1973. De RS werd de basis voor de bedachte ombouw. Onderdelen die hij niet voor zijn Florett kon gebruiken verkocht hij op internet.
Buddyseat bracht € 114,- op Het lichtmetalen gegoten achterwiel € 100,-. Voorwiel €35,- En de remklauw van het voorwiel bracht €45,- op. De benzinetank tenslotte bracht het megabedrag van €1,- op.
Geleidelijk aan, ontstond een Florett zoals Ralf zich had voorgesteld. Spuiten deed hij zelf met spuitbussen in signaal rood. Eerst in de grondlak in de kleur wit/grijs dan signaal rood en tenslotte nog een laagje blanke lak. De achter brug werd na het zandstralen zwart gespoten. De draadspaken wielen gebruikte Kromer van zijn oude chopper van vroeger die hij nog had liggen. Op een onderdelenmarkt vond hij een buddyseat met een opstaand achterstuk zoals oorspronkelijk op zijn 79er gezeten had. Daarbij ook nog een Magura M stuur met de bijbehorende handels. Ook kocht hij er nog een zwarte Homoet uitlaat bij.
Het geheel zag er ,in tegenstelling tot Kromer’s toenmalige Easy Rider Florett, schitterend uit.
Ook werd zijn ,,nieuwe,, Florett probleemloos door de TÜV goedgekeurd om weer aan het openbaar verkeer te kunnen deelnemen.
Met nominaal 6,25 pk , voorovergebogen en zonder wapperende kledingstukken in de wind haalde hij onder de beste omstandigheden een goede 90 km/h. Ralf vond deze maximale snelheid prima.
Echter, bijna drie jaar later, begon hij daar anders over te denken. Hij ging op zoek naar meer vermogen voor zijn Kreidler. Ook liep hij met de gedachte rond de motor om te bouwen tot een met vloeistof gekoelde cilinder.
Hij keek overal rond maar nog onderdelen van Puch nog van Zündapp pasten.
Wel vond hij cilinders van Sachs en KTM die hij kon kopen voor rond de €200,-
Maar hij zocht verder en ontdekte op een onderdelenmarkt bij een stand met veel Kreidler onderdelen, een vloeistof gekoelde cilinder compleet met zuiger en cilinderkop. Volgens de verkoper moest die probleemloos op een Kreidler blok passen. De cilinder had een boring van 44 mm. Tezamen met de originele krukas zou de cilinder inhoud dan ca 60,4 cc zijn.
Voor het ,,smallend,, (zuigerpen) was er een verloop bus bij zodat de 12 mm zuigerpen in het 14 mm grote gat van de drijfstang paste. In de cilindervoet was de naam Toersen ingegraveerd. Naar bewoordingen van de verkoper had de vicewereldkampioen de cilinder in 1969/1970 onderhanden gehad.
De onderdelen moesten met elkaar €480,- kosten! Voor Ralf Kromer was dat domweg teveel.
Hij snuffelde verder naar een LC (Liquid Cooling) cilinder. Echter zonder resultaat.
Intussen kwam hij terug bij de handelaar met de geschikte water gekoelde cilinder. De cilinder lag er nog steeds.
In tussentijd had de handelaar echter Ralfs meegebrachte Kreidler RMC blok verkocht. Het was nu iets gemakkelijker kopen en met een beetje handelaars tactiek kocht hij de begeerde cilinder plus onderdelen voor €450,-
Vervolg zie deel 2:
viewtopic.php?f=48&t=906