Kreidler Eiffelrit: Bitburg – Hutterscheid, Duitsland
Ik zal mij eerst even voorstellen: ik ben Peter Slingerland, woonachtig te Driebruggen wat is gelegen in het Groene Hart op de grens van Zuid-Holland en Utrecht.
Ik ben 55 jaar oud, al 32 jaar getrouwd met Ineke waar ik 2 zoons en 1 dochter mee heb. Doordeweeks vind je mij veel op de weg, want ik ben vrachtwagenchauffeur van beroep. Ik ben circa 15 jaar lid van KCON, maar heb nog nooit meegereden. Het is immers twee uur rijden vanaf mijn woonplaats. Een tijdje terug las ik in het clubblad dat er een rit uitgezet was in de buurt van Bitburg: dat leek mij wel wat, dus ik Wim Top gebeld…
Vrijdag 10 mei 7:00
Op deze dag ben ik met mijn jongste zoon Martijn en Kreidler-vriend Nico Neutenboom, nadat de brommers opgeladen waren, vertrokken richting Duitsland. Omstreeks 11:30 bereikten wij Hutterscheid. Ik had vooraf aan Wim gevraagd of Martijn en Nico ook mee mochten en dat was uiteraard geen probleem.
In de middag zijn we onder leiding van Wim naar de Bitburger Stausee geweest om daar wat te drinken en vervolgensterug te gaan naar het hotel. Dit was een ritje van circa 30 kilometer wat anderhalf uur duurde in een, voor mij toen nog onbekende, maar prachtige omgeving.
Vervolgens zijn we met z’n drieën weer op pad gegaan met de kaart op de tank voor een twee maal zo lange rit dan daarvoor. Omstreeks
19:00 waren we terug bij de Hutterscheiderhof om met de hele groep van ongeveer 20 ‘man’ te eten. In dit gezelschap waren vijf dames aanwezig, die helaas niet meereden, maar wandelden. Dit voorbeeld hebben we na het eten met de gehele groep dan ook gevolgd.Al met al een goed geregelde avond en meteen een gezellige aangelegenheid om met elkaar kennis te maken!
Zaterdag 11 mei 10:00
Onder leiding van Ralf Smits zijn we die ochtend met slecht weer vertrokken. Net na de start ontstond er een pechgeval, dus werd besloten terug te gaan naar het hotel, waar de meesten besloten de rit niet opnieuw op te pakken. Dus Ralf, Wim, de voorzitter en wij drieën verder voor een prachtige rit van ongeveer anderhalf uur, waarna we om 12:00 een kom soep met brood in het hotel genuttigd hebben. Daarna zijn we met een groep van 25 vertrokken, waaronder zich twee Luxemburgers en drie Duitsers extra bij ons hadden aangesloten. Onderweg een kapotte gaskabel van een niet-nader-te-noemen merk, door –helaas- achterstallig onderhoud.
Net voor Bollendorf begon het te regenen, dus even een pitstop bij een Luxemburgs tankstation, waar we onder de luifel onze regenpakken aan konden trekken. Op dat moment begon het te stortregenen; de eigenaresse van het tankstation was niet geamuseerd van ons oponthoud en verzocht ons vriendelijk te vertrekken
Gelukkig werd het snel prachtig weer en hebben we een half uurtje een bakkie gedaan ‘Bei Anni’. De eigenaresse wist niet wat ze meemaakte: binnen een half uur de hele weekopbrengst in een keer bij elkaar! Wij hebben onze weg weer vervolgd, door de –in mijn ogen- schitterende omgeving. Gigantische hoogteverschillen in het landschap. Helaas had Wims Kreidler Winner het bergopwaarts niet naar zijn zin. Dit gold ook voor de Luxemburgse Eitank Super 5
De snelle gele Kreidler van Harry gaf ook nog wat probleempjes, maar dit had als voordeel dat we regelmatig boven even stilstonden om te kunnen genieten van het uitzicht en foto’s te maken.
De route verliep via Hutterscheid, Rubdorf, Neuhaus, Borg, Mettendorf, Nusbaum, Schwarzenburch, Bollendorf, Weilerbach, Perschweiler, Holsthom, Wolfsfelderberg, Wolfsfeld, Ingendorf, Bettingen, Oberweiss, Mollbach, Baustert. Om dat vervolgens om 16:30 weer aan te komen in Hutterscheid. Deze rit was 90 kilometer lang. De eigenaar
van de Hutterscheidlerhof, genaamd Jack Trommel, had voor de avond een barbecue georganiseerd waarbij tevens een muziekfeest voor de dorpsbewoners werd gehouden.
In de tussentijd zijn Martijn, Nico en ik nog even de brommer opgestapt voor een ritje van 40 kilometer. Wij kunnen er geen genoeg van krijgen en waren daardoor nog net op tijd voor de barbecue. Na ons is er nog een ander groepje een stukje gaan rijden: helemaal goed!
Het was intussen de bedoeling dat wij ons zouden verplaatsen naar een nabijgelegen schuur, waar een geel, soort zandachtige materie op de vloer lag. Voor de plaatselijke jeugd, die daar binnen ook nog een sigaretje mocht opsteken, was zo een disco erg leuk natuurlijk. Wij gaven met z’n allen toch absoluut de voorkeur aan het terras, waar we af en toe nog een zonnestraaltje mee konden pikken. Later zijn we verplaatst naar de gezellig ingerichte huiskamerruimte van het restaurant, waar ook een open haard gloeide.
Wij met z’n drieen logeerden overigens als enige van de groep in de Hutterscheiderhof. Een ander deel van het gezelschap was ondergebracht in een hotel vlakbij, Wim in een appartement en weer twee anderen kampeerden in een camper
Zondag 12 mei 9:00
Zondag 12 mei 9:00
Tijdens het gezamenlijke ontbijt constateerde ik dat bijna iedereen zijn Kreidler had opgeladen om huiswaarts te gaan. De reden was het slechte weer: erg jammer, maar wel begrijpelijk. Alleen Nico, Martijn en ondergetekende hadden nog zin in een rit naar Vianden. Daar toch maar het regenpak aangedaan, want vanaf een uur of 12 trok de lucht dicht en heeft het geregend. Daar hadden wij geen of weinig last van, omdat wij goede regenkleding bij ons hadden die we dan ook gebruiken.
We hebben die rit wederom veel prachtigs gezien, wat we natuurlijk gefotografeerd hebben en via deze website van de vereniging is te zien.
Vianden is een mooie plaats; we hebben zelfs nog een bezoek gebracht aan het Kraftwerk.
Na het Kraftwerk te hebben bezichtigd, hebben we nog 15 kilometer de rivier gevolgd door Luxemburg, om vervolgens bij Gemunde de rivier over te steken en Duitsland in te rijden. Dit hebben we gedaan via Rodeshausen, Gaymuhle, Koxhausen, Sinspelt om weer te arriveren in Hutterscheiderhof. Deze route is een absolute aanrader!
Rond 13:00 waren we weer terug, wat mooi op tijd was, want de schweine brat met salade stond inmiddels op ons te wachten. Na deze heerlijke lunch hebben we de Kreidlers weer op de kar geladen en zijn we na circa 350 prachtige kilometers met een zeer voldaan gevoel richting het mooie Driebruggen vertrokken. Al met al een tour die voor herhaling vatbaar is
Mijn complimenten en dank aan Jack en Wim,
Peter Slingerland
Hieronder nog een aantal opnames tijdens deze dagen gemaakt
Zie ook : https://www.dropbox.com/sc/ih30rbngrje6w6u/FS1Mu0BO5L