Hallo Allemaal, eindelijk is het weer zover en Wim Top zocht nog iemand die een verslag wilde schrijven . Vorig jaar had ik waarschijnlijk te goed mijn best gedaan, dus ik - Peter Slingerland - was dit jaar weer aan de beurt om een verslag over dit weekend te schrijven.
Dag 1:
We zijn met ons drieën (mijn Kreidlervriend Nico Neuteboom en mijn zoon Martijn Slingerland) vertrokken met prachtig weer op vrijdag 23 mei om 8:30 uur richting Dasburg. We kwamen daar aan om 13:00 uur in de regen. We werden uiterst hartelijk ontvangen door Jan en Hilly Koelewijn van motorhotel Daytona en door allemaal goed gehumeurde Kreidler vrienden en vriendinnen. De omgeving was ook hier prachtig en het etablissement zag er heel gezellig uit. Al snel stopte het met regenen en werd het mooi en droog weer! Na dat we de boel hadden afgeladen en de tassen op de mooie rood/gele kamer hadden gezet was het even tijd voor een drankje op het terras. Om 15:00 uur gingen we eindelijk rijden onder leiding van Wim Top, die daar een paar weken eerder even de omgeving had verkend en een mooie route had uitgezet. Hij heeft met Jan de Groot en Ben Eenink 1100 km gereden met de auto om dit te realiseren. Wij zijn die middag met 15 man en 1 vrouw richting Clerveaux gereden en een beetje rond het hotel. Na 40 km te hebben gereden waren we om 16:15 terug. Tijd voor een versnapering, maar Nico ik en mijn zoon hadden zin in meer kilometers, dus we zijn voor het diner nog een stukje rond gegaan. Om 18:30 hebben we van het diner genoten en meteen erna liepen Thomas en Gerhard Beumer naar buiten. Ik dacht eerst dat ze gingen roken ofzo, maar echt niet. Meteen de helm weer op en we zijn er direct achteraan gegaan. Harry Rouhof was er ook bij en hij was al sinds 11:00 uur daar en was niet van zijn blauwe Kreidler af te krijgen. De route ging over de door Harry eerder die middag ontdekte geitenpaden, en dat hebben we geweten ook. Af en toe in de eerste versnelling en een beetje bagger op de wegen. Prachtig!!
Om 20:30 uur hebben we de Kreidlers in de stalling onder het hotel gezet, waar je wel goed moest bukken om niet je hoofd te bezeren, en daarna in de gezellige ruimte van het hotel kletsen, darten, sjoelen etc. Om 22:30 uur was het voor mij het einde van dag1 en met 105 km op de teller ben ik gaan slapen.
Dag 2:
Prima hotel en je kon evt. al van af 6:00 uur ontbijten. Gezellig om 8:00 uur met zijn allen ontbeten en alles was uitstekend voor elkaar. Er waren in totaal 56 gasten in het hotel aanwezig. Het had die nacht geregend, waar ik trouwens niets van gemerkt heb.
De wegen waren 's ochtends ook nog behoorlijk nat. Verder die dag prima en droog weer om te rijden.
Om 10:00 uur vertrokken over schitterende wegen die soms voor de Kreidler Flory van Trees Brinkerink iets te steil waren. Trees en haar Flory deden het trouwens allebei prima, maar als de Flory het er soms bijna te veel van kreeg hielp Thomas Beumer deze soms door de voet achter op de bagagedrager te zetten en iets meer gas te geven met zijn Super waardoor Trees dus een klein duwtje in de rug kreeg. Maar je het is de Eifel en dus hoe steiler de wegen hoe beter ik het vind! Ik reed direct achter de voorrijder Wim Top en Nico achteraan. Allebei dit jaar voor het eerst met een intercom, en dat ging prima. Regelmatig moest ik even tegen Wim zeggen om even iets rustiger aan te doen waardoor de groep weer bij elkaar kon komen. Niet dat Wim te hard reed hoor, keurig 40 km per uur maar er wil wel eens iemand achter blijven bij de beklimmingen van de steile wegen. De voorzitter Jan de Groot reed vast achter aan en kon alles goed in de gaten houden. De route die dag werd uiteindelijk 120 km was ging via Vianden, Fouhren naar Echternach (Luxemburg). Via de Duitse kant van de grens ging het terug. De grens is hier de rivier de Our/Sure. We gingen via Bollendorf, Wallendorf, Gentingen, Vianden, Eisenbach terug naar Dasburg. Op de heereis hebben we de waterkrachtcentrale bij Vianden bezocht met de hele groep.
Vlak daarna nog een foto gmaakt bij een flinke rotspartei en in Beaufort. Om 12:00 uur even koffie met een stuk zelfgemaakte appeltaart genuttigd. Wim kent hier de omgeving erg goed kwamen we achter. Regelmatig stopten we even bij een bezienswaardigheid zoals het kasteel in Beaufort.
In Bollendorf even geluncht bij de Turk. Kebab, schnitzels, pizza hier was van alles te nuttigen. In Vianden nog even gestopt bij het kasteel en Trees maar meetrappen. Prima conditie heeft deze dame, maar zoals gezegd hebben af en toe de stoere mannen haar iets opgeduwd zodat de Flory weer gang kreeg, en daar ging ze weer. Ze was zeker niet de langzaamste hoor naar boven toe, de Kreidler van haar man had er soms minstens zo veel moeite mee om naar boven te komen. Onderweg nog even gestopt bij de grote stausee van de waterkrachtcentrale. Dit lig op het hoogste punt in de omgeving waardoor er na een leuke beklimming te voet een prachtig uitzicht was.
Om 16:30 uur waren we terug in Dasburg en zonder technische problemen trouwens. Even wat drinken binnen en/of buiten en natuurlijk ondertussen vele technische zaken besproken en opgelost. Om 18:30 uur werd de BBQ aangestoken. Perfect in de tuin tegenover het hotel. Alles er op en er aan incl. kampvuur. Helaas geen rituele bromfiets verbranding gehouden aangezien er geen vreemde merken (Zundapp) bij waren. Even na half 8 sprong Thomas, nog bijna kauwend op de karbonade, op. Wie gaat er nog even mee een stukkie rijden? Hilly snapte hier niets van en vroeg: Hebben jullie al genoeg gegeten dan? Iedere gek heeft zijn gebrek werd ons nog nageroepen.
Thomas en ik zijn nog lekker even met z'n tweeën 40 km rond gereden. Dahnen Kalbom, Heinerscheid, Lieler, Harspelt, Daleiden Hatsjiekedee!! Daarna nog tot 22:00 uur bij het kampvuur gezeten en vervolgens op een groot scherm binnen voetbal gekeken. Al met al weer een topdag!
Dag 3:
Zon, zon, zon: YES! en daar gingen we weer. Om 9:30 uur, nu met alleen de 15 man, Trees kon niet meer mee ivm rugklachten. Dit keer met voorrijder en een super spoorzoeker naar kleine wegen Thomas Beumer richting het noorden. Het begon net als de avond er voor wat we met ons tweeën hadden gereden. Dahnen, Kalbom, Heinerscheid en Weiswamdach. Daar moest een persoon nodig stoppen en met toeval stond daar een Dixi! Top(pie).
Daarna even nijdig in de klim naar het 3-landenpunt. In Oberhausen een bakkie met aardbeientaart gedaan. Harry Rouwhof vond daar een masker in de tuin van de buren waardooor hij ons natuurlijk in schaterbui kreeg.
Weer verder richting Lutzkampen, Harspelt, Roscheid en Reiff. Daar raakten de laatste 6 personen de aansluiting kwijt door de vele bochten in dit traject. Maar onze vaste achterrijder Jan de Groot raakte niet in paniek en leidde die groep weer terug naar Dasburg, waar ze dus eerder aankwamen dan de rest die nog even via Reipeldingen waren gereden. Al met al een prachtige rit door een zeer indrukwekkend landschap. Ongelofelijk steile hellingen waar soms de naar beneden gevallen boomstammen tussen de bomen langs de weg staken. En als je naar rechts keek zag je niet de helling, alleen maar ergens in de diepte woest kolkende rivier. Om bang van te worden als plattelander zoals ik zelf. Om 12:15 waren we weer terug bij het hotel en hebben we de Kreidlers op de aanhangers geladen.
Nog even een uitsmijter meegepakt en wat gedronken en toen afscheid genomen van iedereen. Al met al een super mooi weekend en mijn complimenten voor de organisatie. Na alles volgetankt te hebben met de heerlijk goedkope benzine €1.33 per liter vertrokken wij 13:30 uur zeer voldaan huiswaarts. Wij waren om 17:45 weer thuis. Ik zeg: Voor herhaling vatbaar!
Al met al 300 km gekreidlerd.
Peter Slingerland
De lijst met deelnemers:
Wim en Riet Top
Gerrit Heijnen
Jan de Groot
Martin en Trees Brinkerink
Johan en Betty ter Avest
Gerhard en Thomas Beumer
Harry en Jacqueline Markerink
Harry Rouwhof
Alfons Assink