Naar aanleiding van het ongeval van John wil ik iets vertellen over het gebruik van banden.
Buiten banden kunnen slijten en verdrogen. Slijten kun je door gebruik niet veel aan doen.
De manier en de mate van slijten is echter wel te beïnvloeden.
Zorg voor de juiste bandenspanning (te hard: slijtage in het midden van het loopvlak te zacht: op de zijkanten van het loopvlak).
Uitdrogen is te voorkomen door de band regelmatig in te sprayen met speciale daarvoor bestemde spray.
Dan het probleem waar John mee te maken heeft gehad. (ventiel uit de binnenband gescheurd)
Dit ventiel was gevulkaniseerd in de binnenband. (zie figuur 1) Deze worden meestal verkocht (door lagere productie kosten) voor voertuigen die niet sneller dan +/- 40 km/h rijden. Voor deze snelheid zijn deze banden geen probleem.
Maar als er meer pk’s aan zitten wel.
Door iets te lage banden spanning wil het wiel (met velg sneller weg dan de band die op het wegdek staat. Als dan de velgmoer te vast is aangedraaid trekt de velg het ventiel uit de band.
Voor voertuigen met meerdere pk’s en hogere snelheden zijn er andere binnenbanden op de markt waarbij de binnenband geklemd wordt tussen 2 plaatjes aan de ventielvoet.
Bij deze binnenbanden wordt het ventiel dmv. 2 plaatjes in de band geklemd (figuur 2)
Dus : sneller dan 40 km/h : Gebruik geen binnenband met een gevulkaniseerd ventiel maar een met een schroef ventiel.
Als je hier vragen over hebt : Wim Top Tweewielers Borculo Tel 0545 – 272648
Uit de praktijk:
Een lid van de KCON komt bij ons in de winkel en vraagt om advies over binnenbanden. Hij had ook gehoord van het ongeval van John.
Deze man rijdt ook op een snelle Kreidler. Ik vertel hem over het ventielprobleem.
Aan het eind van het verhaal neemt hij 2 binnenbanden mee met een geklemd ventiel,maar erg overtuigd is de man niet.
Na ongeveer 2 weken komt dezelfde man bij ons in de winkel terug en zegt tegen mij : wat ben ik je dankbaar. Ik denk wat heb ik nou aan mijn fiets hangen.
Hij haalt 2 stukken binnenband uit zijn zakken en zegt tegen mij : moet je zien :
Beide banden (van verschillende merken) waren al ingescheurd. Toen had ik hem overtuigd !
Maar ook een ongeval voorkomen !!.
Dus let op als je een snelle Kreidler (of een ander merk ) brommer of motor hebt.
Wim Top