In het verleden heb ik eens een stukje in het clubblad geschreven over Kreidler fietsen.
Ik heb toen uitgezocht hoe dat nou precies in elkaar steekt.
Om zoiets uit te zoeken heb je tegenwoordig het internet.
Ik tikte op Google Kreidler en Fahrrad in en kwam weldra uit bij een website http://www.kreidler.net
Dit was de site van de fietsenfabriek die ik zocht.
Op deze site wordt uit de doeken gedaan hoe de naam voor deze Kreidler fietsen is ontstaan.
Welnu:
In 1986 werd bijna 100 jaar na de oprichting van de echte Kreidlerfabriek (Stuttgart-Kornwestheim,toen nog een draad fabriek) in Rheda Wiedenbrück (tussen Münster en Paderborn) een fietsenfabriek opgericht.
Men zocht een naam voor deze fietsen en men kwam uit op Kreidler.
De reden hiervoor was dat naam Kreidler zeer bekend was onder mensen die om en de nabij 40 jaar oud waren.(In 1986 wel te verstaan). Deze hadden in hun jeugd op een Kreidler Moped of Motorrad rond gereden. Deze wisten dus ook dat de naam Kreidler garant stond voor kwaliteit en betrouwbaarheid.De fietsen die men er nu maakt hebben een hedendaagse uitstraling en voldoen qua techniek aan de hedendaagse eisen en normen.Van 1986 tot ca 1995 maakte men alleen fietsen.Toen kwam het idee om ook weer gemotoriseerde tweewielers te gaan maken.
Men dacht hierbij aan modellen,(ook weer in de hedendaagse techniek en uitstraling) met namen als Florett, Mustang en RMC.
De scooters (Rollers) zijn van hetzelfde model als je ze hebt van Peugeot Aprilia Kymco enz.
(Ik vraag me eerlijk gezegd af of ze werkelijk in Duitsland worden gemaakt en niet in bv Taiwan).
Het kon ook nog wel eens zijn dat de Kreidler scooter die jaren geleden op de Nederlandse markt kwam (via Elbo Hengelo) ook hier vandaan kwam. Ook werden later quads en karts gebouwd. Hier onder zie je enige van deze modellen
In het jaar 2000 werd er in Oldenburg bij Bremen een nieuwe fabriek gebouwd en werd de productie van Rheda Wiedenbrück naar Oldenburg overgebracht.
Als je nu een Kreidler fiets, scooter, motor of kart tegen komt dan weet je ongeveer hoe de vork in de steel zit
Harm Olde Bijvank