De checklist is opgesteld door FEHAC voor de aanvraag van het kenteken van historische voertuigen. Alle punten gelden weliswaar niet voor bromfietsen, maar is wel interessant. Bovendien zijn er ook clubleden die auto’s, motoren en tractoren restaureren of er in handelen.
1.BIJ AANKOOP : Check of het VIN (Vehicle Identification Number, of chassis no, of frame no.) zowel op het document als op het voertuig hetzelfde is. Zorg ervoor dat bij de keuring het VIN goed zichtbaar is. Zichtbaarheid verbeteren : Ga met een ouderwets schoolborden krijtje over het VIN , veeg daarna met een doek schoon ; Krijt blijft dan in de cijfers en letters zitten. Zorg dat u bij de aankoop een factuur of koopovereenkomst krijgt met daarop het VIN en de gegevens van de vorige eigenaar. Hiermee toont u rechtmatige verkrijging aan.
2.VOORONDERZOEK (identiteitsonderzoek): Als u twijfelt of uw voertuig in NL geregistreerd kan worden, is er de mogelijkheid voor een VOORONDERZOEK door de RDW. Dit raden we aan VOOR het begin van een restauratie, zodat u niet achteraf eventueel teleurgesteld wordt. Kijk op : https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... vastleggen Tijdens het vooronderzoek controleert RDW het VIN. Zonder VIN is kentekenregistratie niet mogelijk. Ook controleert de RDW of het VIN niet als gestolen staat geregistreerd. Het vooronderzoek kan op locatie worden uitgevoerd. De RDW medewerker moet voldoende ruimte rondom het voertuig hebben om het goed te kunnen bekijken.
3.VOERTUIG KLAARMAKEN: Tijdens de kenteken keuring worden twee dingen gecontroleerd: - Identiteit van het voertuig - Voldoet het voertuig aan de technische eisen
RHD (Right Hand Drive): Komt het voertuig uit een land waar men links rijdt (b.v. Engeland, Japan, Australië) dan moet u voor de keuring de koplampen aanpassen aan rechts verkeer. Denk ook aan het mist achterlicht: deze moet in het midden of links van het midden zitten, 2 symmetrisch geplaatste mist achterlichten is ook OK.
Gewicht: Voertuigen, waarvan geen typegoedkeuringsgegevens bekend zijn, worden bij de RDW gewogen. Zorg dat het voertuig standaard is. Indien af fabriek reservewiel en boordgereedschap aanwezig zijn moeten die er nu ook in zitten. Rijklaar gewicht wordt in principe bepaald met minimaal 5 liter brandstof en alle andere vloeistoffen op peil.
Documenten: • Indien van toepassing: buitenlands registratie bewijs (Kenteken bewijs) • voor sommige bedrijfsvoertuigen kan een Certificaat van Overeenstemming (CVO) of Certificate of Conformity (COC) van de fabrikant of importeur nodig zijn. • eventuele rekeningen, nota's, etc. Dit is niet van belang voor de RDW, wel voor de Belastingdienst. • als u relevante technische gegevens hebt kunt u het leven van de keurmeester daarmee vergemakkelijken • eventuele bouwjaarverklaring FEHAC. officiële Importeur, of fabrikant • Identiteitsbewijs aanvrager
DOVI (alleen voor tweewielers) Wilt u weten of uw documenten voldoende zijn? Dan kan FEHAC u helpen. Vraag een DOVI aan. https://www.fehac.nl/dovi-document-onde ... c-helpt-u/ DOVI staat voor: Document Ondersteuning Voertuig Identiteit
ZORG ERVOOR dat het voertuig WAM (Wettelijke Aansprakelijkheid Motorvoertuigen) verzekerd is zodra u op de openbare weg rijdt!
Historisch kenteken voor voertuigen tot DET (Datum Eerste Toelating) Als alleen het bouwjaar bekend is dan wordt DET 30 juni van dat jaar) 1978: RDW geeft automatisch een historisch kenteken af met 2 letters en 4 cijfers. Hiermee mag het voertuig donkerblauwe kentekenplaten voeren. Jongere voertuigen moeten gele GAIK(Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten). kentekenplaten voeren.
Oorspronkelijk Nederlands Kenteken: Als het voertuig al eerder een Nederlands kenteken heeft gehad, dan kan dat gereactiveerd worden als u kunt aantonen welk kenteken bij dit VIN hoorde. Een oud kentekenbewijs of factuur met VIN en kenteken voldoen hieraan. De oorspronkelijke kentekenplaten alleen voldoen NIET.
Aangifte BPM: DOE ALTIJD aangifte als het een BPM plichtig voertuig is, de belastingdienst bepaalt het nultarief, niet u !
APK: Meestal wordt een geldige buitenlandse (EU) APK overgenomen. U dient dan wel het originele document te overleggen, waaruit dit blijkt. Indien geen of weinig (bv nog een paar maanden) APK , dan is ons advies om deze APK gelijktijdig met de kentekenkeuring bij de RDW te laten doen.
Kosten: De kosten voor de keuring zijn afhankelijk van het soort voertuig. Zie de RDW site. De kosten van CVO (Certificaat van Overeenstemming) of COC (Certificate of Conformity ) worden bepaald door de fabrikant of importeur. Als laatste komen nog de kentekenplaten (aantal, formaat, kleur).
5.HEEFT U NOG VRAGEN? FEHAC Commissie Personenauto’s cpa@fehac.nl FEHAC Commissie Bedrijfsvoertuigen cbv@fehac.nl FEHAC Commissie Tweewielers ctw@fehac.nl
De KCON en de FEHAC nemen geen verantwoordelijkheid voor deze checklist!