Een aantal jaren geleden (dus lees het stukje ook als een aantal jaren geleden) heb ik eens het volgende stukje voor het clubblad geschreven.
Het leek me wel leuk om het ook op onze site te zetten.
Pech gevallen met een goede afloop
Aan je brommer (ook aan een Kreidler) kan van alles en nog wat kapot gaan dat weten de meesten van ons wel.
Bij mijn brommers is dat niet anders. Zo als bv de contactpunten voor de ontsteking.
Dit gebeurde het afgelopen jaar op de terugweg van de natte rit in Staphorst, waarover je in een vorig blad hebt kunnen lezen.
De brommer (mijn grijze 72 er) begon steeds zachter te lopen, loopt hij normaal ca 50 nou haalde hij met een beetje geluk de 40.
Met het zoeken naar de oorzaak een paar dagen later, kwam ik er achter dat de ontsteking veel te laat stond (opening van de punten op het bovenste dode punt) dat was dus de oorzaak, op tijd gezet en hij liep weer prima.
Toch hield het mij bezig dat de ontsteking zomaar zoveel verliep terwijl alles bij controle vast zat. Daarom dacht ik een paar dagen later ik kijk er toch noch weer even naar.
Toen kwam ik tot de ontdekking dat het fiberhamertje dat met een klink nageltje is bevestigd op het armpje los zat. Zie foto: Bij A is het fibertje naar achteren gedrukt (ontsteking veel te laat)
Bij B staat het fibertje te veel naar voren. (De draairichting van de krukas is met het rondje en de pijl aangegeven. Dus toen maar een nieuwe set contactpunten gemonteerd en.......hij liep weer als een trein (Kreidler)
Ook heb ik een keer een gebroken ketting gehad. Dit was op een zondagmorgen voor een ritje in de buurt.
Onderweg hoorde ik soms een regelmatig getik dan weer wel en dan weer niet.
De aardigheid van ritje had ik er al snel af want zoiets zit je niet lekker.
Ik was vlak achter Holten en de snelste weg terug naar huis was over de heuvelachtige toeristen weg. Thuis aan gekomen hoorde ik niks meer. Toch maar even kijken wat het nou geweest kon zijn. Niets te vinden geen getik. Dan maar even een proefritje maken, en ja hoor het begon weer.Direct gestopt en bij draaien aan het achterwiel bleek de tik onder de linker motor kap weg te komen, deze gedemonteerd en aan het achterwiel gedraaid.
Toen zag ik dat de sluit schakel was gebroken (zie foto) Als ik dat geweten had was ik niet over de heuvelachtige toeristenweg van het ritje naar huis gereden.
Het volgende en laatste geval had zeer ernstige gevolgen kunnen hebben:
Op een middag toen ik op de rode 69 er naar mijn werk reed viel het mij op dat het net was of er beweging in het stuur zat (Dit was een andere dan de normale draaiende beweging)
Ook was het net of hij zwaarder stuurde.
Ik dacht er de hele middag niet meer aan, maar toen ik s‘avonds naar huis ging hielp het stuur er mij direct weer aan herinneren. Het werd steeds erger, ik stopte en kwam tot de ontdekking dat de koplamp contact maakte met de rubberen ring van het claxon deksel. Dat was de oorzaak van het zware sturen. Ook zat er veel op en neergaande speling in het stuur tov het frame als ik het stuur aan de handvaten beurtelings op en neer duwde.
Ik dacht de stuurpen zit los in de buis van de voorvork. Ik kon er nog wel mee sturen ik dacht ik rij maar voorzichtig verder naar huis. Gelukkig kwam ik goed over.
Thuis aangekomen keek ik direct, want dat laat je niet los, maar de bout in de stuurpen zat vast, maar ik zag wel dat de plaat waar het stuur aanvast zit bewoog tov de pen.
Dus alles verder gedemonteerd (stuur en koplamphouder alles moest er af, het was nogal veel werk)
Toen dat gebeurt was zag ik het, er zat een scheur in de stuurpen en daar door zat de plaat los
De plaat was er nog niet geheel afgescheurd. Zie foto en kijk bij de pijlpunt.
Achter af is er denk ik al wat fout gegaan bij de restauratie toen zo’n 8 jaar geleden.
De stuurpen zat toen scheef tov de stuurplaat. Ik heb toen in de bankschroef eea rechtgedrukt, waarschijnlijk is toen al een eerste haarscheurtje ontstaan en is dat in de loop van de tijd door trillingen verder gescheurd. Gelukkig heb ik een buurman die een Kreidler onderdelen magazijn heeft, hij had nog wel een andere stuurplaat.
Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als het stuur was afgebroken toen ik met dezelfde rode 69 er enkele weken er voor nog op de autobahn reed.
Zo zie maar er kan van alles gebeuren gelukkig heeft mij mijn Kreidler door bovenstaande voorvallen niet langs de kant van de weg laten staan. Af en toe moet je toch een beetje geluk hebben
Harm Olde Bijvank