Beste Kreidler vrienden,
Voor mij begon het tourseizoen 2019 niet al te best.
Vol goede zin trapte ik op zondagmorgen 7 april mijn grijze 72er aan en vertrok om aan de openingsrit deel te nemen. Dat ging allemaal goed tot net voor Goor: de motor begon te stoten. Bougie er uit en er zat een ,,kooltje,, aan.
Bougie er weer in en hij loopt tot........ net buiten Goor. Dan maar nieuwe bougie erin en hij loopt weer tot......... net voorbij Diepenheim: weer stoten. Toen dacht ik misschien dat het de bougiekap is. (ik heb er een ontstoorde opzitten).
Andere (niet ontstoorde) bougiekap er opgezet en hij loopt maar niet lang........ weer stoten.
Ik heb toen nog even voor de zekerheid de carburateur nagekeken maar hier was niets mis mee. Ik had het plezier er al lang af want ik vertrouwende de brommer niet meer en ben toen al stotend huiswaarts gereden.
Na een paar dagen heb ik de ontsteking er afgehaald en geconstateerd dat bij het draadje uit de ontstekingsspoel naar de condensator een soort zwarte ,,teer,, bolletjes gekomen waren.
Dat is nooit goed dacht ik. Ik heb er toen een andere (complete) ontsteking opgezet met nieuwe contactpunten. Toen aantrappen om een testrit te maken. Na een paar trappen liep de brommer. Ik was nog geen 2 km op weg of hij begon weer te stoten.
Krijg nou wat! Iets verder gereden maar het euvel was niet verholpen. Dan maar eens goed naar de
carburateur kijken. Deze uit elkaar gehaald en alle gaatjes door geblazen, daar kon het hem ook niet meer aan liggen. Toevalligerwijs draaide ik de benzine kraan open, er kwam wel benzine uit. Toen ik echter het kraantje doordraaide naar reserve was de benzinestroom veel groter. Terug naar de gewone stand kwam er een veel kleiner hoeveelheid uitlopen.
Ik dacht het zal toch niet waar zijn dat de kraan verstopt zit?.
Nu had ik het luchtdruk pistool kunnen pakken en de kraan voorzichtig doorblazen maar dan wist ik nog niet wat nou precies het euvel was. Bovendien liep ik het risico de zeef kapot te blazen. Na er een paar liter op de reserve stand uitgehaald te hebben heb ik de brommer plat gelegd en de kraan er uitgedraaid. Het zeefje zat niet dicht. Toen ik het zeefje er uit draaide en het kleine buisje (Benzinekraan figuur 2) voor de normale benzine stand er uittrok zag ik dat het gaatje waar het buisje uit kwam, dicht zat met hele fijne haartjes net als die van een wollen trui.
Zie Benzinekraan figuur 4. Hoe die haartjes er ingekomen zijn? Dat weet bijna niemand!
De kraan schoon gemaakt, er weer in gedraaid en toen een testrit gemaakt.
Het resultaat was dat hij prima liep zonder te stoten. Waar kwam dat stoten nu vandaan ? Als je stilstaat gebruikt de motor geen benzine. Als je rijdt gebruikt de motor benzine.
Als nu de toevoer van benzine minder is dan het verbruik, raakt langzaam de vlotterkamer leeg en krijgt de motor geen benzine meer of in ieder geval te weinig. Dit verhaal klopt achteraf precies. Als ik stilstond om de bougie of dop te wisselen omdat ik dacht dat het daar aanlag, liep de vlotterkamer vol. Benzine genoeg dus. Als ik begon te rijden was er benzine genoeg maar raakte dus langzaam op en de motor begon te stoten om dat hij te weinig benzine kreeg.
Ik heb toen bij mijn rode 69er ook de benzinekraan er uit gehaald. Deze zat niet verstopt.
Maar wat er wel uitkwam waren een heleboel van die haartjes. Echter niet zacht maar brokkelig zie onderstaande figuur.
En zo is het iedere keer wat anders.
Op het verhaal van de haartjes kreeg ik nog een reactie van Peter Schoemakers.
Hij had onlangs voor iemand een brommer nagekeken die niet goed liep en was ook haartjes in de carburateur tegen gekomen.
Hij dacht dat het aan de benzine lag.
Hij adviseerde mij om V Power, Ecomaxx, of Aspen te tanken.
Ik heb zijn advies aangenomen en tank in het vervolg V Power en meng het aan met Eurol tweetaktolie 1:50.
Harm Olde Bijvank