Kan het Mobiel Erfgoed blijven rijden? Op 19 februari hebben de Tweede Kamerleden Remco Dijkstra (VVD), Wytske Postma (CDA) en Chris Stoffer (SGP) schriftelijke vragen gesteld aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van Infrastructuur en Waterstaat. De FEHAC is er blij mee dat de politiek de vraag hoe we in de toekomst omgaan met mobiel erfgoed nu serieus oppakt!
Uitspraken FIVA-president reden voor de vragen De aanleiding voor de vragen was een interview met FIVA-president Tiddo Bresters, waarin hij zich zorgen maakt of oldtimers in de toekomst nog van de openbare weg gebruik kunnen maken.
Kamervragen:
Schriftelijke vragen van de Remco Dijkstra (VVD), Stoffer (SGP) en Postma (CDA) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht: “Onzekere toekomst voor gebruik oldtimer openbare weg”.
2. Wil het kabinet een actuele en gebruiksvriendelijke registratie van mobiel erfgoed mogelijk maken? Hoe kan het kabinet de speciale positie die mobiel erfgoed in neemt ten opzichte van hedendaags vervoer, beter borgen? Hoe kan het kabinet de registratie van mobiel erfgoed stimuleren?
3. Wat zijn de definities van mobiel erfgoed die gehanteerd worden en zijn deze conform lid 7 van artikel 3 (richtlijn 2014/45/EU)? Zo niet, waarin wordt afgeweken en met welke reden? Zou het niet verstandig zijn een zelfde definitie te gebruiken voor mobiel erfgoed?
4. Klopt het dat een voertuig van historisch belang aan in ieder geval de volgende voorwaarden moet voldoen: a) het is tenminste dertig jaar geleden vervaardigd of voor het eerst ingeschreven; b) het specifieke voertuigtype wordt niet langer geproduceerd; c) het is historisch bewaard gebleven en in de oorspronkelijke staat behouden en de technische kenmerken van de hoofdonderdelen hebben geen verandering ondergaan. Zou dit een voldoende definitie zijn om te hanteren?
5. De Minister van OCW heeft in het verleden een aanzet gedaan tot het opzetten van een nationaal register voor mobiel erfgoed (NRME). Hoe staat het ermee? Zijn er problemen? Wanneer is het klaar? Kan een instantie als de Rijksdienst Cultureel Erfgoed (RCE), ILT, of RDW hier medewerking aan verlenen en zou dit een implementatie ten behoeve van een NRME kunnen bespoedigen?
6. Zijn er mogelijkheden om het gebruik van innovatieve brandstoffen bij mobiel erfgoed in te zetten om zo ook een bijdrage te kunnen leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat mobiel erfgoed ook in de toekomst aan een breed publiek kan worden getoond?
7. Is het kabinet bereid samen met andere overheidsinstanties en particuliere organisaties een voorhoedepositie binnen de EU in te nemen om op te komen voor mobiel erfgoed? Zo ja, hoe kan dat vorm krijgen?
8. Wat kan gedaan worden om de ongewenste uitvoer van cultuurgoederen te verhinderen en kan een register voor mobiel erfgoed daar een rol in spelen? Kan het onderdeel zijn van de uitwerking van het advies van de cie Pechtold dat gaat over bescherming van cultuurgoederen voor Nederland? Zie: https://bescherming-cultuurgoederen.cul ... menvatting
Bescherming van ons mobiel erfgoed De FEHAC werkt al heel lang aan een goede bescherming van ons mobiel erfgoed. Een paar voorbeelden op welke terreinen dat gebeurt: - door actief te participeren in MCN (de Mobiele Collectie Nederland); - inzet op het verbeteren en nog beter bruikbaar maken van het NRME (Nationaal Register Mobiel Erfgoed); - uitdragen van een duidelijke visie over een duurzame toekomst van ons erfgoed; - initiatieven te nemen en te ondersteunen voor het ontwikkelen van nieuwe, schone brandstoffen en op die manier in belangrijke mate bij te dragen aan verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de gevolgen van de klimaatverandering.
Daarmee zijn al belangrijke resultaten bereikt.
Standpunt milieuzones Milieuzones zijn soms onvermijdelijk. Schone lucht vindt immers iedereen belangrijk. De FEHAC werkt daar loyaal aan mee, maar zet ook in op uitzonderingen voor mobiel erfgoed zodat onze klassieke voertuigen zonder belemmering in de milieuzone kunnen komen, als daar reden voor is. Nu ligt die uitzondering voor dieselvoertuigen op 40 jaar en ouder.
Definitie mobiel erfgoed hoeksteen voor beleid Ondanks de inzet van de FEHAC, zien we op een aantal terreinen dat het langzamerhand minder vanzelfsprekend wordt dat er ontheffingen voor oldtimers komen. Enerzijds komt dat door onbekendheid, anderzijds omdat de definitie van wat mobiel erfgoed is, min of meer ‘verborgen’ is opgenomen in de regelgeving. Zo kon het enige jaren geleden gebeuren dat voor de vrijstelling van Motorrijtuigenbelasting ineens een leeftijd van 40 jaar werd gehanteerd. Dat, terwijl de aanvaarde definitie toch ècht 30 jaar aangeeft.
Standpunt ministers OCW en IenW moet nu duidelijkheid gaan geven Er is dus alle reden voor om het mobiel erfgoed nu goed in kaart te brengen. Er moet duidelijk worden wat mobiel erfgoed is en wat niet. Daarmee kan de toekomst van onze mooie klassiekers weer wat beter geborgd worden. Bovendien kan iedereen dan blijven genieten van ons mobiel erfgoed waar het hoort: buiten, rijdend op plaatsen waar het niet stoort en zodat ook anderen aan ons erfgoed genoegen kunnen beleven. Of, zoals Kamerlid – en een van de indieners van de vragen - Remco Dijkstra het zei: 'Wat is er mooier dan op een zonnige dag, in je klassieker langs mooie dorpen, weilanden, dijken en bossen te rijden, raampje open en genieten maar. En intussen je klassieker laten zien aan al die anderen die, zonder het voorrecht van bezit, er toch plezier aan beleven’. Nu nog even het antwoord van de Ministers afwachten....