FEHAC-nieuwsbrief november 2020
Milieuzone Den Haag voor oude brom en snorfietsen per 1 december 2020 van kracht
De gemeente Den Haag voert haar milieuzone voor bromfietsen per 1 december 2020 in. Voor oldtimer brom- en snorfietsen is een uitzondering gemaakt. Met ontheffing mag men met een 30+ brom- of snorfiets maximaal 40 dagdelen de milieuzone in.
Hoofdpunten van de Haagse uitzonderingsregel
Op de site van de gemeente Den Haag stond al een regeling (met wijzigingsdatum 16-11-2020). Na opmerkingen van de FEHAC is die van de site gehaald. Daar ontbrak nog aan hoe de vrijstelling voor oldtimerbromfietsen aangevraagd kan worden. Als u een ontheffing wil aanvragen, dan moet dat via de site van de gemeente Den Haag, daar staat ook steeds de laatste versie van de regeling.
De hoofdpunten van de regeling zijn al wel bekend en die zijn:
--van kracht per 1 december 2020
--aanvragen ontheffing oldtimer brommers kunnen ingediend worden vanaf medio december 2020
--de aanvraag voor ontheffing kost € 25 per jaar
--ontheffing voor maximaal 40 dagdelen per jaar (0.00 uur - 12.00 uur en 12:00 - 24:00 uur)
--pas per 1 april 2021 wordt er gehandhaafd, tot die tijd geen boetes alleen waarschuwingen
--handhaving door politie en boa’s en via camera’s
--boete overtreding wordt € 65 excl. administratiekosten
Het had met schone brandstof ook anders gekund
Op zich zijn we als FEHAC content dat Puch-stad Den Haag toch oog heeft voor het belang van de eigenaren van oldtimerbromfietsen. Maar dat een ontheffing jaarlijks € 25 moet kosten en dat er een ingewikkeld meldsysteem komt voor de toegestane 40 dagdelen vinden we onnodig. Gewoon alle 30+ brom- en snorfietsen vrijstellen was veel makkelijker geweest en dan wordt er echt niet ineens veel meer met oude brommers gereden.
Als FEHAC zijn we er voor om vervuiling door oldtimers bij de bron, dus bij de brandstof aan te pakken. Dat kan bij 2-takt brom- en snorfietsen al: gebruik goede mengsmering, bijvoorbeeld Triboron in combinatie met de speciale oldtimerbenzine Ecomaxx. Dat levert direct al veel schoner uitlaatgas op. De FEHAC is met de regeling niet tevreden
Er is onvoldoende aandacht voor behoud van mobiel erfgoed, mede door de sloopregeling van de Gemeente Den Haag.
Deze laatste staat haaks op doelstellingen van de Erfgoedwet 2016. Ook is onvoldoende rekening gehouden met de belangen van andere bezitters van klassieke bromfietsen, zoals die in de omliggende gemeenten en andere delen van ons land.
Daarom is de FEHAC in contact met de gemeente Den Haag en met de ministeries OCW en I en W.
Inzet is om voor klassieke bromfietsen en daarmee gelijkgestelde voertuigen onder dezelfde harmonisatieregeling te krijgen als die voor auto’s.
Brexit: wees problemen met import van oldtimers uit Engeland voor
Of er een harde Brexit komt of dat Brussel en Londen toch nog op de valreep een handelsakkoord sluiten weten we nu (18 november 2020) nog niet. Wat we nu wel weten, is dat als er een no-deal Brexit komt de import van oldtimers uit het Verenigd Koninkrijk lastiger en vooral ook duurder wordt. Als er dezelfde regeling komt als die voor oldtimers uit de USA betaalt u weliswaar geen invoerrechten, maar wel 9% BTW over de aankoopprijs van het voertuig.
Importeer vooral voor 1 januari 2021
Er zijn uit Engeland afkomstige oldtimers hier in Nederland al aanwezig, maar formeel zijn ze nog niet ingevoerd. Pas als ze van een kenteken zijn voorzien zijn ze formeel ingevoerd. Daarom ons dringende advies als u een uit Engeland afkomstige auto zonder kenteken heeft staan: meld hem direct aan bij de RDW voor een kentekenkeuring.
Column oldtimerbladen Herman Steendam
FEHAC-redacteur Herman Steendam schrijft maandelijks zijn column in drie oldtimerbladen. Die columns kunnen overgenomen worden in de clubbladen. Dit keer over een kraakvers exemplaar van een oud succesnummer
Kraakvers exemplaar van oud succesnummer
Met ‘continuation series’ van al lang niet meer geproduceerde successen uit het verleden brengen vooral Britse fabrikanten nieuwe oldtimers aan de man.
Een splinternieuwe Bentley Blower model 1929, een Jaguar XKSS precies gelijk aan die uit 1954 of een herboren Aston Martin DB5 van James Bond compleet met alle gadgets uit de film Goldfinger.
Oude merken zoals Alvis of Vanwall herleven en brengen weer nieuwe jaren-60-auto’s uit. Er is voor de vermogende
autoliefhebber inmiddels een aardige keus aan fabrieksnieuwe klassiekers. Fabrikanten in het absolute topsegment gebruiken hun beste en waardevolste creaties uit het roemruchte verleden opnieuw om die onder miljonairs te slijten.
De nadelen Dit uitmelken van het succes van het verleden ziet niet iedereen zitten. Voor de fabrikant is het een gegarandeerd
succes. De kleine gelimiteerde oplage is bij voorbaat uitverkocht: er is meer dan genoeg vraag van vermogende lieden naar dergelijk vakwerk. Maar de eigenaar van een van de vier echte 1929 Bentley Supercharged 4,5 litre Blowers protesteerde, want hij
ziet de exclusiviteit van zijn bezit ineens verwateren door de komst, 90 jaar later, van twaalf splinternieuwe
achterkleinkinderen. Ook betekent het nabouwen van een exemplaar volgens de exacte specificaties van bijvoorbeeld
65 jaar terug, dat zo’n voortgezet model niet voldoet aan de huidige emissie-eisen. Met als gevolg dat er geen kenteken voor wordt afgegeven. Je mag er niet eens de openbare weg mee op en bent ertoe veroordeeld om alleen rondjes te rijden op je
eigen landgoed.
Fatale brand
Aan de re-creatie van deze oude auto’s zijn wel mooie verhalen verbonden. Zo won de Jaguar D-serie drie jaar op rij, van 1954 tot 1956, de 24 Uur van Le Mans. Er moesten ook minimaal 25 straatversies van deJaguar D racewagen worden gebouwd: de Jaguar
XKSS. Die 25 exemplaren werden op voorhand al verkocht,vooral aan liefhebbers in de VS. Dat ging toen
ook al zo. Maar bij een fatale brand in Jaguars Browns Lane-fabriek in Coventry gingen op 12 februari 1957 9 van de 25 exemplaren in rook op. De oplage bleef op 16 stuks steken, wat de exclusiviteit en veilingwaardevan dit model alleen maar ten goede is gekomen. Maar nu wordt de serie alsnog compleet met 9 nieuwe Jaguars XKSS.
Herman Steendam