Ook binnen onze bromfietsclub moeten we het hier eens over hebben. Willen we met zijn allen genieten van onze Kreidlers en het toeren hierop, ontkomen we er niet aan, om het voor iedereen gezellig en veilig te houden. Daarom hieronder een aantal (spel)regels, lees het eens aandachtig door…….en breng ze in de praktijk
Algemene regels:
- Deelnemen aan een door “De Kreidler Club oost Nederland” (KCON) georganiseerde toerrit is altijd voor eigen risico van de deelnemers.
- De KCON zal geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden omtrent schade aan personen en/of voertuigen veroorzaakt voor, tijdens en/of na een toerrit van de KCON.
- Deelnemers aan een toerrit dienen de instructies van de organisatie op te volgen.
- Deelnemers aan een toerrit zijn persoonlijk verantwoordelijk t.a.v. de eisen die in het wegenverkeersreglement aan de weggebruiker worden gesteld.
- Het voertuig dient in goede mechanische conditie te zijn
- Een geldige kentekenplaat dient op de bromfiets te zijn aangebracht.
- Deelnemers dienen minimaal WA verzekerd te zijn
Voorrijder (degene die voorop rijd en meestal de tocht heeft uitgezet):
- Deze dient de tocht indien noodzakelijk enige malen ter verkenning te hebben gereden (Hij dient in ieder geval de ,,route,, goed te kennen)
- Hij draagt een oranje / rood / groen (KCON) hesje
- Hij rijdt maximaal 40 – 45 Km/uur zodat rijders die minder snel zijn op een fatsoenlijke manier aan de tocht deel kunnen nemen en er van genieten.
- We zijn nog steeds een bromfiets club en geen race club.
- Zeer belangrijk : Bij het oversteken van wegen en het passeren van verkeerslichten e.d. : Wanneer de gehele groep is overgestoken en/of een verkeerslicht is gepasseerd gaat hij weer verder.
- Hij houd overigens continue de groep in de gaten of allen ,, mee,, kunnen komen (Achterrijder in de gaten houden)
Deelnemers:
- Ze dienen baksteens gewijs of te wel geschakeld te rijden (zie figuur).
- Verstandig is het om met een langzame brommer voorin de groep te rijden
- Ze dienen een veilige afstand te houden van hun mede weggebruikers.
- De deelnemers die bij de organisatie horen en voor de duidelijkheid een hesje dragen zijn geen verkeersregelaars.(tenzij duidelijk anders is aangegeven)
- Deelnemers aan een toerrit worden geacht dit reglement te kennen en er mee akkoord te gaan.
- Deelnemers die tijdens de rit deze verlaten dienen dit kenbaar te maken aan de organisatie
.
Enkele algemene tekens die gebruikt worden tijden een rit
Achterrijder (de laatste man van de stoet deelnemers ):
- Het is aan te bevelen dat deze , net als de voorrijder de route kent.
- Het is handig dat hij middels een radio verbinding in contact staat met de voorrijder.
- Het is aan te bevelen dat hij een snelle brommer bezit zodat hij bij calamiteiten snel naar voren kan rijden (als hij geen radioverbinding heeft) om de voorrijder te waarschuwen.
- De achter rijder kan ook op een motor rijden.
- Hij draagt evenals de voorrijder een oranje / rood / groen (KCON) hesje.
,,Huishoudelijke,, tips
Zorg dat je aan de start verschijnt met een volle tank, zodat we niet bij de eerste de beste pomp moeten stoppen om te tanken
Indien mogelijk is het handig dat de organisatie bij de start opneemt wat een ieder in de ,,grote pauze,, wil eten en dit doorgeeft aan de eetgelegenheid waar de pauze wordt gehouden. Dit scheelt op de pauzeplek meestal een boel wachttijd en irritatie .
Het Bestuur