De Avanti was een Nederlands type motorfiets, een gangmaakmotor, met een zeer licht frame waarin een Kreidler 50 cc blok was gemonteerd. Deze motorfietsen werden aanvankelijk verkocht onder de naam "Javanti", afgeleid van de naam van de constructeur, Jan van Tilburg. Toen hij Avanti 's begon te bouwen gebruikte hij daarvoor door Van Veen doorontwikkelde
Kreidler-tweetaktmotoren. De Avanti ’s worden/werden hoofdzakelijk gebruikt in de wielersport als gangmaker bij
wielerwedstrijden
Er worden weer Avanti's gebouwd!
In de werkplaats van Piet Plompen ontdekken we de 60-jarige Jan van Tilburg, bezig met de constructie van Avanti ’s, lichte stayer motoren. Jan van Tilburg heeft zijn sporen in de framebouw verdiend in de tijd van de eerste bromfietsen (Tilex-frames).
Nu is hij druk doende speciale Van Veen Kreidler motorblokken in een eigenbouw frame te plaatsen.
Bij ons weten is hij de enige ter wereld die nog Avanti 's maakt. Voor deze machines bestaat duidelijk een markt,
nu de oude Avanti' s, soms ook derny's genoemd, wel erg oud aan het worden zijn.
Jan van Tilburg heeft een serie van tien stuks opgezet voor de KNWU; hij heeft een bestelling voor weer tien machines in de portefeuille (deze machines zijn besteld door Canada), en de mogelijkheid is groot dat ook de wielersport in Amerika ook interesse krijgt in het Van Tilburg-Van Veen product.
Het motorblok is afgeleid van het geforceerd gekoelde motorblok met drie handgeschakelde versnellingen. De eerste versnelling is eruit gelaten, evenals de trapas. Het gat van de trapas in het carter is keurig afgedicht. De cilinder is goed voor zo'n zes pk, en dat vermogen wordt bij uiterst laag toerental al geleverd. Dit is van groot belang: de gangmaker moet uiterst dociel (meegaand) zijn snelheid kunnen veranderen om de stayer achter zich te houden. Vandaar ook de aanwezigheid van een gasmanette.
Het motortje kan de Avanti een topsnelheid van 90 km/uur geven en is zo krachtig, dat de gangmaker ook zonder bijtrappen kan doen wat hij wil. Maar per reglement zijn er trappers aanwezig, en daarmee kan de gangmaker de snelheid nog iets subtieler variëren. Roken doet de motor nauwelijks, een mengverhouding van 1 op 50 blijkt uitstekend te voldoen.
Bron :
Blad Motor van 22-06-1973,
Facebook Hans van Klaveren,
Maartens Kreidlerclub,
Kreidler database
en Wikipedia.