Vervolg FEHAC Congres 'Oldtimers op weg naar morgen'
Op 27 november 2020 organiseerde de FEHAC het congres ‘Oldtimers op weg naar morgen’. Dit zou plaatsvinden in het prachtige Louwman Museum. Helaas verhinderden de Covid-19 restricties een fysiek congres, maar alle sprekers waren bereid aan een video-presentatie mee te werken. Van behoud van mobiel erfgoed, de waarde ervan voor de maatschappij tot de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van schone brandstof, u ziet het in de videopresentaties die nu bovendien allemaal afzonderlijk op de FEHAC-website zijn te bekijken.
De complete congresvideo is inmiddels al door 565 geïnteresseerden bezocht!
Ook het congresgedeelte dat was opgenomen in FEHACtiviteiten is nu gedrukt en ook op de website beschikbaar. Voor de webversie klikt u hier.: https://flipboek.editoo.nl/190495/31/25 ... 27b93b8c69
Klik hier voor de congresvideo en de afzonderlijke videopresentaties.https://www.fehac.nl/fehac-congres-2020-videos/
CONGRESPROGRAMMA
Ronald Kooyman, directeur Louwman Museum
Louwman Museum en FEHAC samen op de bres voor het mobiele erfgoed.
Het Louwman Museum en de FEHAC streven bijna een op een dezelfde belangen na: behoud en beheer. Het authentiek houden staat voorop. Vooral conserveren en alleen het hoognodige restaureren.
Mr Christianne Mattijssen, directeur Erfgoed & Kunsten, ministerie OC&W
Erfstuk en erfgoed, behoeden en behouden met oog voor duurzaam.
De oldtimers van nu vormen het innovatieve fundament voor de huidige moderne voertuigen. De zoektocht naar goedkope, hernieuwbare efficiënte en schone brandstof is actueler dan ooit en het is belangrijk dat deze voor het mobiel erfgoed beschikbaar komen.
Tiddo Bresters, president FIVA in gesprek met FEHAC-voorzitter Stefan Hulman
Belangenbehartiging in internationale context. Hoe doen we dat?
Het FIVA-motto is: 'Yesterdays cars on tomorrows roads'. FIVA staat voor Protection, Preservation and Promotion. Onder Protection valt de internationale lobby, Preservation staat voor het behoud van het mobiel erfgoed en promotion omvat publicaties en internationale evenementen.
Richard van de Sanden, directeur DIFFER en hoogleraar plasmafysica TY Eindhoven
E-fuel, schone en hernieuwbare brandstof voor de toekomst? Voor het mobiel erfgoed begint die toekomst vandaag!
Synthetische brandstof zal niet primair worden gemaakt voor oldtimers. Ze kunnen ‘meeliften’ met de scheepvaart en luchtvaart. Maar oldtimers zouden wel een perfecte launching customer zijn.
Herman Sluiter, bestuurslid erfgoed strategie FEHAC
Elektrische auto’s zijn al lang geschiedenis
Begin 1900 reed al een gigantische hoeveelheid elektrische auto’s rond. Ombouw van oldtimers naar elektrisch is niet verstandig en erg prijzig. Daarnaast is een oldtimer dan geen cultureel erfgoed meer. Nog een reden voor de FEHAC om schone brandstof te promoten!
Tijmen van Loon, analyst future fuels SkyNRG
Duurzaam vliegen en duurzaam mobiel erfgoed? Samen kansen benutten!
De druk op de luchtvaart om te ‘vergroenen' is gigantisch. De passagiersaantallen stijgen en daarnaast moet de CO2-uitstoot gereduceerd worden. Duurzame kerosine helpt daarbij.
Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid TU Delft
Wat heeft ‘de Nederlander' eigenlijk over voor het behoud van het mobiel erfgoed?
Ongeveer de helft van de Nederlanders is bereid wat te betalen voor het behoud van oldtimers, daarbij zijn mannen bereid 4x zoveel te betalen als vrouwen. Maar er zijn ook veel Nederlanders die het niet nodig vindt dat oldtimers behouden blijven.