De Reurlse Zommerdagen zijn een vijfdaags evenement met afwisselend muziek, dans, een oecumenische kerkdienst, een brandweermiddag voor de jeugd, een boerderijenfietstocht, een korenavond, een grote braderie, internationale folklore en een oldtimershow van tractoren, werktuigen, stationaire motoren en sinds een aantal jaren ook bromfietsen, speciaal Kreidler. Genoeg te doen dus. De organisatie van de Zommerdagen heeft Peter Schoenmakers een aantal jaren geleden gevraagd of de KCON ook medewerking aan het evenement kon verlenen. Dat is dus gelukt. Peter is al enkele jaren de organisator van het Kreidler gebeuren op de Reurlse Zommerdagen. Ik ben er dit jaar ook naar toe geweest. Het weer was uitstekend, zeer zonnig en warm om niet te zeggen heet. De aanvangstijd was zo rond 12.00 uur. Om 11.00 uur ben ik vertrokken. Na anderhalve km rij ik een fietstunneltje bij Nijverdal uit: Halt politie. Ik denk, wat nou weer. Maar het was een storm in een glas water. Ze visten naar jeugd met opgevoerde scooters en brommers. Ik moest mijn rij en kentekenbewijs laten zien en een keer aan het gas draaien. Oom agent: Het lijkt me dat alles in orde is. (Dat is ook zo). Een goede reis kreeg ik toegewenst na zijn vraag waar ik naar toe ging. Om 12.15 was ik in Ruurlo. Na de brommer gestald te hebben kreeg ik consumptie bonnen aangeboden als blijk van waardering voor de medewerking. Op het terrein was onze promotie stand ook weer ingericht met diverse attributen: opengewerkte motorblokken, te koop aangeboden onderdelen en kleding enz. van onze promo shop.
KCON stand
Eigenbouw Kreidler sprinter. Eigenaar B Snijders.
Eigenbouw Kreidler. Eigenaar P. Schoenmakers.
Rondom de stand stonden ook enkele machines: zoals een eigenbouw Kreidler van Peter zelf, een eigenbouw Kreidler-sprint en een cup racer van Bennie Snijders. De sprinter weegt schoon aan de haak 35 kg. De buddyseat bestaat uit twee beugeltjes waarop het niet al te comfortabel zitten is.
Het OOP (Ouderen Ontmoetings Punt)
Een OOP (Ouderen Ontmoetings Punt) behoorde ook tot de indeling. Hier kon gezellig met elkaar worden gepraat en gediscussieerd. Discussies waren er zeker o.m. over het kabinetsbeleid en de stikstof. Maar bovenal werd er toch gepraat over Kreidlers en brommers. En dan stonden er natuurlijk de brommers van de deelnemers. Ik denk dat er op het hoogtepunt van de dag zo’n twintig brommers waren waaronder één Zündapp en een Oldtimer-look Honda. Deze Honda van clublid Jan ten Have was een beetje een ,,vreemde,, eend in de bijt. Jan heeft iets degelijks aangeschaft omdat hij door allerlei gewrichts problemen geen schakelbrommermeer kan rijden. Op deze manier kan hij toch nog aan diverse evenementen deelnemen. Er zijn mensen die het maar niets vinden al dat plastic, maar het is toch een mooie oplossing voor Jan.
Brommers/motoren van de deelnemers
De Honda Super Cub C125 van Jan ten Have. Automatische koppeling met een automatische 4 versnellingsbak
Het was reuze gezellig en heb leuke praatjes gemaakt met diverse mensen. Op de braderie viel ook van alles te zien : Manden maken, een zeis of een zicht haren (aanscherpen), Knipmutsen maken, schilderkunsten op aardewerk, stoelen matten, enz. Het haren (aanscherpen) van een zeis. Met een hamer wordt de zeis welke op het haarspit ligt uitgeklopt waardoor het materiaal van de zeis dunner wordt en er een scherpe rand ontstaat. Deze scherpe rand wordt nabewerkt door met een z.g. wetsteen langs de gehaarde rand te strijken waar door de zeis echt scherp wordt.
Het haren van een zeis
Ook stond er een schitterende eigenbouw opstelling van machines met een centraal riemen drijfwerk zo als men dat vroeger in fabrieken en werkplaatsen had.
De aandrijving van het geheel vindt plaats door een stationaire motor (Zie rode pijl)
Enkele werktuigen aangedreven door het centrale riemen drijfwerk. Links een draaibank en daarachter een beugelzaag
Ook stond er een raak — mis motor. Dit zijn motoren waar het toerental wordt geregeld met het sluiten of openen van de in of uitlaat klep. Zie hieronder.
RAAK-MIS MOTOR Fig. 1: Complete motor. Fig. 2: Toerental regeling Fig. 3: uitvergroting pal en klepstoter. Als het toerental onder het ingestelde toerental komt dan komt de pal van de toerental regelaar onder de klepstoter van de inlaatklep en drukt de inlaat klep open. Daardoor wordt er brandstofmengsel aangevoerd welke na de compressie slag wordt ontstoken en de motor in toeren toeneemt. Als het toerental niet onder het ingestelde toerental komt, komt de pal van de toeren regelaar niet onder de klepstoter en wordt er geen brandstofmengsel aangevoerd omdat de inlaatklep dicht blijft. De afgebeelde motor komt uit 1920. Als de inlaatklep wordt geopend door de pal is het raak en als hij niet wordt geopend door de pal is het mis
Hieronder nog een aantal attracties en shows
Platte ,,autowagen,, met melkbussen.
Dorsstraat
Guldner tractoren. Mijn vader had ook een Guldner tractor
Stationaire motoren. Hier een met een vacuümpomp en een melkstel om te melken in het weiland
Prachtige woonwagen
Optreden van koren en dansgroepen in de muziektent
Ook op de braderie was het gezellig
Ook Rita was er weer met haar tarwe zakken.
Tegen 17.00 konden we onze tegoedbon voor een warme hap inruilen voor een broodje rookworst. Voor de rookworst was gekozen omdat deze in water elektrisch verwarmd kan worden en niet zo als met een hamburger er gebraden wordt op gas, want met gas hebben ze in Ruurlo niet zo’n goede ervaring. Langzamerhand werd het publiek minder en hebben we alles ingepakt en zijn we tevreden huiswaarts gekeerd.
Nadat alles is opgeruimd en in gepakt keerde een ieder tevreden huiswaarts
Alle deelnemers en helpers namens Peter bedankt en hopelijk zien we elkaar volgend jaar weer op de Reurlse Zommerdagen.