Kreidlers rijden op mengsmering, dit is benzine (de brandstof) gemengd met olie. Deze speciale olie dient voor de smering van de zuiger in de cylinder, en voor de smering van big-end lager, small-end lager en krukaslagers.
Dit is dus anders dan bij een 4-takt motor zoals in een auto, hier kan volstaan worden met het tanken van benzine.
Ook is een Kreidler niet uitgerust met een apart systeem voor de gescheiden toevoer van olie.
Dus: in de benzinetank van een Kreidler gaat mengsmering, dit is benzine gemengd met de zogenaamde tweetaktolie. Dit is speciale olie, bedoeld om door de benzine gemengd te worden. Je kunt hiervoor geen gewone motorolie gebruiken!
Mengsmering wordt gezien als 1 van de voordelen van de tweetaktmotor. Het is een simpel systeem waarbij olie door de benzine wordt gemengd. Hiervoor zijn dus geen aparte olietank of oliepomp nodig, wat de aanschaf en onderhoudskosten laag houdt en de vatbaarheid voor storingen beperkt. Het is echter een vorm van verliessmering, waarbij de toegevoegde smeerolie voor een deel in de verbrandingsruimte verbrandt en als roet en teer via de uitlaat de motor verlaat.
De ontwikkelingen op het gebied van mengsmeringsolie hebben niet stil gestaan. De moderne olie heeft veel betere smeer eigenschappen dan de oude olie, is zelfmengend, geeft minder roet, minder rook en minder koolaanslag in de uitlaat en de verbrandingsruimte.
Door deze verbeterde smeereigenschappen (Citaat van het forum door iemand van Shell: De smeerfilm versterkende additieven die in moderne 2-takt oli?n gebruikt worden geven een zeer sterke smeerfilm - het zijn eigenlijk polymeren : poly iso butyleen; die bij verbranding geen as achterlaten) kan volstaan worden met een geringere hoeveelheid olie door de benzine.
Werd er vroeger voor een bromfiets nog een verhouding van 1:25 aanbevolen, nu is 1:50 een echt veilige waarde voor een bromfiets.
Kant en klare mengsmering van de benzinepomp
Bij het benzinestation kun je de speciale brandstof kopen voor je Kreidler. Meestal heet het "mengsmering" of "brommix" of iets dergelijks. Over het algemeen is de verhouding van deze brandstof 1:50 (dwz 1 liter olie in 50 liter benzine).
Let op: Ga nooit rijden op alleen benzine, als je niet zeker bent of de pomp waar jij bij staat wel mengsmering bevat, vraag het dan even binnen aan de medewerker. Sta je ergens bij een benzinepomp waar ze alleen maar gewone benzine verkopen, en je tank is zo goed als leeg, kijk dan of ze misschien een busje 2-taktolie verkopen, dan kun je zelf ter plekke gewone benzine mengen met deze 2-taktolie.
De kwaliteit van de mengsmeringsbrandstof, zoals die wordt geleverd door de benzinestations, liet vroeger te wensen over, maar is wel verbeterd. Je kunt er goed op rijden, maar de meeste liefhebbers kiezen er voor om zelf te mengen.
Ervaringen met diverse benzinestations:
Shell: schrale olie, klachten over rokende uitlaat.
BP: positievere reakties
Zelf mengen
Zelf mengen heeft enkele voordelen:
-Je kunt zelf de olie kiezen
-Je kunt zelf de benzine kiezen
-Je kunt zelf de verhouding kiezen
-Je kunt, bijv. langs de snelweg waar ze geen mengsmering verkopen, zelf mengen als je hier op bent ingesteld.
Zelf mengen heeft ook nadelen:
-Je moet olie bij je hebben
-Je moet uitrekenen en bepalen hoeveel olie en benzine er bij moet
-Je loopt te sjouwen met jerrycans vol stinkende benzine
Op deze manier kun je de brandstof en smering aanpassen aan de omstandigheden en aan jouw specifieke eisen en specificaties van de Kreidler.
Uiteraard wil je je motorblok zo goed mogelijk beschermen. Goede tweetaktolie (alle merken leveren goede tweetaktolie) is echter wel prijzig en het smeren moet wel in de goede verhouding gebeuren.
Te veel olie door de benzine gaat ten koste van het vermogen (de olie zelf is immers geen brandstof), zorgt voor onnodig veel rook en roet en is dus ook slecht voor het milieu. Te veel olie gebruiken is dus ook niet slim, daarmee ga je ook voorbij aan de superieure smeereigenschappen tov de ouderwetse olie.
Te weinig olie is ook niet goed, de motor wordt uiteraard onvoldoende gesmeerd en slijt te snel. De moderne tweetaktolie is echter zo goed dat een schrale verhouding mogelijk is. Zo heb ik verhalen gehoord van een racer die onbedoeld met 1:100 smeerde en de race zonder problemen uitreed en ook inwendig in het motorblok geen slijtage kon ontdekken. Oliemaatschappijen doen ook tests, zelfs op 1:200!
Het advies van deze site luidt:
Bromfiets 1:50 (verhouding van 1 liter olie op 50 liter benzine), je kunt volstaan met gewone benzine (euro 95 ongelood) en een redelijke tweetaktolie. (in de regel is de duurdere olie beter)
Motorfiets In principe zou 1:50 voldoende moeten zijn, afhankelijk van de omstandigheden kiezen sommige mensen er voor iets rijker te smeren, tot bijvoorbeeld 1:40
Wedstrijdgebruik Hier wordt meestal wel gekozen voor wat extra smering, zoals 1:40 a 1:35.
NB. De meningen over de mengverhouding lopen uiteen.
Benzine Gebruik gewone benzine euro ongelood 95.
Over SUPERPLUS wordt beweerd (bron: tijdschrift Bromfiets) dat het niet goed mengt met de tweetaktolie en dat daar vastlopers door kunnen ontstaan.
Gebruik van Super benzine levert geen voordelen op. Ook hierover verschilt men echter van mening.
Inrijden
Ook hier over lopen de meningen uiteen. De allereerste meters/kilometers zou ik altijd rustig aan doen, voelt alles goed aan en klinkt alles goed, dan kan er met een Kreidler al snel harder gereden worden, de Kreidlerboekjes zeggen soms zelfs dat er direct volgas op de autobaan kan worden gereden. Als alles goed voelt en klinkt dan zou ik zelf wisselen met de belasting en de eerste paar honderd kilometer geen lange volgas stukken rijden. Sommige mensen adviseren extra olie tijdens het inrijden, andere mensen zeggen juist geen extra olie want dan slijt het helemaal niet in op elkaar. Mijn advies (na het lezen van vele meningen) is dan ook: smeer tijdens het inrijden normaal zoals anders of voeg voor het goede gevoel een drupje extra olie er bij, wel met goede olie (maximaal 2% extra olie). Na 500 kilometer zijn de nieuwe onderdelen ingereden.
Niet alleen de moderne olie bepaalt dat er ingereden kan worden zonder extra olie, ook de veranderde produktiemethoden van zuiger en cylinder. Het komt er op neer dat er vroeger in de nieuwe cylinderwand meer groeven en oneffenheden waren dan in de huidige nieuwe onderdelen, waardoor de onderdelen nu sneller op elkaar zijn ingelopen.
Soorten tweetaktolie
Er bestaat synthetische en minerale tweetaktolie.
Deze kun je niet door elkaar gebruiken.
Synthetische olie is duurder en moderner dan minerale olie. Synthetische olie heeft betere eigenschappen. Een aanrader dus.
Synthethische olie en oldtimers
De moderne synthethische olie kan veilig gebruikt worden bij de hele oude Kreidlers, mij zijn geen geluiden ter ore gekomen dat hier problemen van komen met olieafdichtingen etc. (althans, niet met Kreidler)
Diverse merken/soorten tweetaktolie
- Castrol Super-TT is minerale olie, goedkoop, redelijke kwaliteit, uitlaat en zuigerveren kunnen last krijgen van koolvorming, goed voor Vespa, Puch-Maxi etc, mengen in 1:50 verhouding, minder geschikt voor Kreidler.
- Castrol TTS is synthetische olie van goede kwaliteit, minder last van koolvorming, mengen in de verhouding 1:40 in jouw geval, prima geschikt voor kreidler.
- Bell-Ray Si-7 is ook synthetische olie van top-kwaliteit, laat bijna geen kool na. Ik gebruik het voor Kreidlers ?n motorfiets.
- Ook erg goed schijnt de tweetakt mengsmeer olie van Stihl kettingzagen te zijn, volgens bekenden nog beter dan Bell-Ray en Castrol.
- Vanuit de racerij wordt Addinol Synthetische tweetaktolie erg aanbevolen als alternatief voor TTS, de specificaties van de olie zijn (net ietsjes) beter dan TTS, en de prijs per liter is gunstiger. Deze olie is van een uitstekende kwaliteit:
Race 2-t olie ?10.00 052-mz408
Addinol MZ 408.
Volsynthetische 2-taktolie voor racegebruik.
Getest in wegracers. (EMOT/Martijn Stehouwer) API TC+.
van Kreidler.nl ! ? !