Er zou op deze zondag een buitje komen én de rit, inclusief het heen- en terugrijden, was een behoorlijk aantal kilometers.
Toch was dat voor mijn vrouw geen reden om niet mee te gaan. Wij zijn dan ook met ons drieën, mijn kameraad Han was er ook bij, vanuit Haaksbergen vertrokken. Onze heenreis was niet echt toeristisch, maar via Neede, Borculo en Ruurlo wel de snelste manier om in Veldhoek te komen. Toen wij om 09:50 bij het restaurant "De Veldhoek" tussen Ruurlo en Zelhem aankwamen, waren er al zo'n 15 bromfietsfanaten aanwezig.
Eerst hebben wij wat bij gekletst, en genoten van het bakje koffie van de KCON.
Gaandeweg kwamen er meer mensen bij, het meest met een Kreidler, een enkeling met een Zündapp. Ondanks het bewolkte weer en de kans op een buitje, waren er uiteindelijk toch nog 24 deelnemers aan deze tourtocht. Met Frans Siemerink als voorrijder en Peter Schoenmakers als achter rijder, zijn wij in zuidelijke richting vertrokken in de richting van Mariënvelde.
Langs Halle en Boldiek reden wij door het fraaie buitengebied van Zelhem Vervolgens in oostelijke richting tussen Zieuwent en Harreveld door naar Lievelde. In Lievelde zijn wij gestopt bij restaurant Loco, voor een kop koffie of een glaasje fris. Wij zaten buiten op het terras en bemerkten dat er toch wat fijne nattigheid naar beneden kwam.
Het was slechts een klein buitje, wij zijn dan toch opgestapt op onze brommers en motoren en verder gereden richting Beltrum. Via de landelijke weggetjes zijn wij doorgereden naar Ruurlo. Wij zijn noordelijk om Ruurlo heen gereden, tussen Ruurlo en Kranenburg door naar het gehuchtje Varssel, in het buiten gebied tussen Zelhem, Ruurlo en Hengelo Gelderland. Het plaatsje Varssel is natuurlijk "wereldberoemd" van de jaarlijkse wegraces voor motoren die er worden gehouden. Het stratencircuit de Varsselring, is de rest van het jaar gewoon als straat te gebruiken.
Om illegaal racen te voorkomen, is een deel van het circuit verboden voor motoren. Wij hebben het circuit toch afgereden, waarbij Frans had aangegeven dat dit voor de Kreidler motoren eigenlijk dus niet was toegestaan. Ik heb een enkeling nog met de buik op de tank zien rijden. Met Frans als voorrijder en mijn vrouw met haar Flory daar direct achter, was de snelheid niet racewaardig en dan ook geen reden voor paniek of wat dan ook. De races op de Varsselring waren dit jaar op 01 mei en georganiseerd door de Hengelose Motorvereniging Hamove. Hier een linkje voor aanvullende informatie: https://www.hamove.nl/ Het evenement trok zo'n 7000 bezoekers.
Na het bezoek aan de Varsselring was het nog een drietal kilometers naar het restaurant "De Veldhoek". Ondanks de gezellige drukte, was er toch ook nog wat ruimte voor onze groep. Wij hebben genoten van een eenvoudige doch voedzame maaltijd.
Frans en Peter zaten nog klaar voor een extra ritje, waar wij onder dankzegging uiteraard, toch maar van af zagen. De tourrit van Frans en Peter, was zo'n 80 km lang. Samen met de heen- en terugreis hadden wij er dan zo'n 142 km op zitten; dat vonden wij meer dan genoeg voor één dag.
Frans en Peter bedankt voor deze fraaie tocht door de Achterhoek.
Groet, Martin Brinkerink.