Brommers Kieken in de Karke
Tot enkele dagen voor het evenement dacht ik dat het brommers kieken in de Karke in de Remigiuskerk te Steenderen (tussen Zutphen en Doesburg) georganiseerd werd door de ZVC (Zündapp Veteranen Club). Ik dacht dat de ZVC dan andere clubs uitnodigde om dan die club in de Karke te kunnen presenteren. Dat bleek dus niet zo te zijn. Ik sloeg de plank volledig mis!
Het evenement wordt georganiseerd door de stichting Gelderse Kerken.
De Stichting (Oude) Gelderse Kerken (SOGK) is een stichting die zich ten doel stelt om oude kerkgebouwen in Gelderland te behoeden voor sluiting en verval. Door de gebouwen een nieuwe functie te geven en te exploiteren, of met subsidie van de stichting te ondersteunen, is het soms mogelijk een in financiële nood verkerende kerk te helpen.
Hierdoor kan een kerk in religieuze functie blijven, en tegelijk een nieuwe taak voor de gemeenschap vervullen.
Ook kunnen doelgroepen zoals kinderen op deze manier kennismaken met kerkgebouwen.
Zo werd door de stichting dit jaar onze KCON gevraagd om het evenement (mede) te organiseren met als hoofd thema Kreidler.
Ze waren dus aan het goede adres. Er is heel wat georganiseer aan vooraf gegaan en dat was terug te vinden in de Karke.
Vrijwel alle modellen die Kreidler gemaakt heeft stonden er en ook vele specials zoals racers en crossers.
Vrijdag werd ik gebeld door onze voorzitter of ik zaterdag kon helpen in de Karke bij de binnenkomst van de bezoekers.
Frans Siemerink zou dit doen maar Frans was ziek geworden (Intussen weer beter) Dat wilde ik wel.
Om 07.30 ben ik naar Steenderen vertrokken op mijn rode 69er via Rijssen, Markelo, Lochem, Wichmond en Baak.
In de verte doemde een gigantische schoenendoos op: een productiehal van aardappel verwerker Aviko. Werkelijk geen gezicht. Maar ja wij als consumenten kopen de producten van Aviko en daardoor verdienen vele mensen hun boterham bij het bedrijf.
Zo zit het nou een keer in elkaar. Persoonlijk vind ik deze horizonvervuiling nog de minst erge milieuvervuiling.
Toen ik bij de Karke aankwam en binnen keek vielen mij de schellen van de ogen. Ge-wel-dig !! Prachtig dit had ik niet verwacht. !! Op het koor (voorste gedeelte in een kerk) stonden diverse modellen van Kreidler en in de gangpaden al dan niet op een verhoging diverse specials. Ook de promostand van onze club stond in een gang pad opgesteld. Langs de wanden was een ophangsysteem aanwezig waar aan diverse afbeeldingen met Kreidler onderwerpen waren opgehangen.
Er waren 3 inschrijftafels: een voor algemeen, een voor de ZVC (Zündappclub) en een voor Kreidlers.
Ik nam dus achter de laatste plaats samen met een alleraardigste mevrouw.
Door de drukte hebben we ook niet Kreidler rijders ingeschreven. Uiteindelijk hebben zich in totaal zo’n 200 rijders ingeschreven. Iedereen kreeg een consumptiebon, een vaantje, een routebeschrijving en een polsbandje voor herkenning bij de pauzeplek.
Om 10.00 uur werd de tentoonstelling geopend door journalist en tekenaar Gert te Lintelo. Jammer dat van zijn betoog weinig te verstaan was. (tenminste voor mij niet). Tegen 12.00 uur was de grootste drukte voorbij en ben ik aan de tourtocht begonnen.
Deze was uitgezet door KCON leden volgens het bekende rondje/pijltje/vierkantje systeem.
De route verliep ongeveer als volgt via de plaatsen / buurtschappen: Start Remigiuskerk, Baak, Wichmond, Noordijk, Linde, Kranenburg, Medler, Wildenborgh, langs Vorden, Warken, langs Zutphen/Warnsveld, Wichmond.
Pauze in Toldijk bij de firma Massink en weer terug naar de Remigiuskerk in Steenderen. Het was een mooie afwisselende rit door de prachtige omgeving. Ook ging de rit deels over zandfietspaden en zandwegen. Op deze paden en wegen was het oppassen geblazen dat door het mulle zand het stuur dwars kon slaan en je onderuit ging. Een nadeel van zandwegen is ook dat je brommer onder het stof komt te zitten maar daarover later meer. Bij Massink in Toldijk was de pauze. Massink is een handelaar/importeur in oldtimer bromfietsen (voornamelijk Zündapp) gewone bromfietsen, scooters, helmen, onderdelen en motorkleding.
We werden getrakteerd op koffie met een bastogne koek, een broodje frikandel (je kon er ook meer krijgen) en drinken naar behoefte. Dit alles werd gratis door de firma Massink beschikbaar gesteld. Eigenlijk was er nog een tweede rit (vanaf Massink) maar door de hitte is deze afgelast. De rit was zo’n 65-70 km lang. Ik had er 74km opzitten dankzij enkele gemiste bordjes.
Toen ik terug was bij de Karke heb ik nog een poosje bij de KCON promo stand gezeten en een nog een beetje rondgekeken.
Tegen 16.00 uur ben ik huiswaarts gekeerd en was rond 17.30 weer thuis. De teller van mijn brommertje stond toen 177 km verder als toen ik s ’morgens was vertrokken. Onderweg had ik me uitgedacht om met de tuinslang (sommigen zullen zeggen met de tuinslang ???) op een beheerste manier de brommer van al het stof te ontdoen en dat is prima gelukt. Ik had er heel weinig poetswerk mee na de wasbeurt. Als je het afspoelen zoals gezegd maar op een beheerste manier doet.
In totaal hebben zo’n 750 mensen de tentoonstelling bezocht waaronder ongeveer 200 tourrijders. Op zondagmiddag hebben ook nog Herr und Frau Kreidler de tentoonstelling bezocht. Het waren weliswaar wel Herr und Frau Kreidler maar waren zo ver als na te gaan was in de verste verten geen familie van Anton. Maar toch leuk, ze er waren vanaf een nabijgelegen camping even naar de Remigiuskerk gekomen. Het bestuur dankt alle leden die aan dit evenement hebben meegewerkt,
(ook door te komen voor de tentoonstelling en/of mee te rijden).
Hieronder een reportage
(De foto's zijn afkomstig van Facebook, SOKG en eigen)
Brommers kieken in de Karke
Brommers kieken buutn de karke
Brommers kieken bie Massink
En toen was het afgelopen................
Harm Olde Bijvank.