Zondag 21 mei hebben we de klap van de molen rit gereden.
Vertrekpunt was Cafe Winkelman in Buurse. Om 9:15 uur kwamen Jan Uitslag, Robert Nagenborg en Chris v.d Kuil en Gerard v.d. Kuil bij mij thuis aan, om gezamenlijk naar Buurse te rijden. Chris en Gerard van de Kuil zijn 2 broers die bij mij in de buurt wonen, en ik had ze uitgenodigd om ook eens mee te rijden met onze club om te kijken of ze het leuk vinden om misschien ook lid te worden. Ze zijn met een Kreidler aan het opknappen, maar die is nog niet klaar. Ze hadden deze dag allebei een prachtige DKW brommer bij zich.
Onderweg kwamen we Trees en Martin Brinkerink en Han Ordelmans achterop, en om kwart voor 10 waren we bij Cafe Winkelman. De eerste mederijders stonden al te wachten en tijdens dat we op het terras zaten onder het genot van een bakkie, kwamen er in totaal 30 rijders opdagen.
We zijn om 10:30 vertrokken aan de 95 km. lange rit. Ik voorop, Trees Brinkerink direct achter me, en de minst snelle brommers meteen weer achter Trees.
We zijn meteen vanuit Buurse naar de Duitse grens gereden, en via de Haarmühle naar Alstätte gereden. Via Graes en Heek kwamen we langzamerhand richting de Schöppinger berg. De rit liep voorspoedig en zonder pech gevallen. We zijn na een kilometer of 30 even gestopt om even een korte pauze te houden. Van daar uit hadden we al een mooi uitzicht op de toren op de Schöppinger berg. Verschillende mensen waren verbaast dat ik de route volledig uit het hoofd wist op de onbekende Duitse B- weggetjes. Voor mij niet zo bijzonder, maar blijkbaar vinden veel mensen dat wel bijzonder.
Na 20 minuten zijn we weer verder gereden , en na een paar kilometer gingen we echt de steile weggetjes van de berg op. Iedereen kwam goed boven en er waren geen problemen. Als voorrijder heb je geen last van rook, maar ik zag wel als ik achterom keek dat er behoorlijk wat blauwe walm naar boven trok. Er waren blijkbaar nog wel een paar brommers bij die behoorlijk roken. Misschien voor diegenen toch eens raadzaam om te kijken of ze niet te vet smeren, of misschien een te grote sproeier gemonteerd hebben, en of ze natuurlijk een goede synthetische olie gebruiken. Daarmee wordt de kans op rookoverlast voor de andere deelnemers, en voor andere weggebruikers wel zo klein mogelijk, en dan is het voor iedereen prettiger.
Van uit de Schöppinger berg ging het verder richting de pauze plaats. Ik had bij Hotel Winter in Eggerode gereserveerd, en daar kwamen we om 12:20 aan. Er waren tafels op het terras gereserveerd voor ons, en we konden de brommers mooi parkeren op de privé parkeerplaats van het hotel. Eggerode heeft een bijzondere kerk, en is nog wel een beetje toeristisch, en daardoor ook best druk bezocht voor zo’n klein plaatsje. We konden heerlijk even wat drinken en eten en natuurlijk even bijpraten. Het menu was Duits georiënteerd: Curryworst met Pommes mit Mayo. Voor iedereen hetzelfde gerecht, zodat het voor alle partijen lekker snel geserveerd kon worden, en we na een uur / anderhalf uur weer konden verder rijden.
Volgens mij heeft iedereen het goed gesmaakt, en na het afrekenen gingen we weer verder richting Asbeck, Ahle, Wessum Wessum nog even een laatste sanitaire stop gemaakt, en na 15 minuten weer verder naar Lünten.
Van daaruit is het nog een kilometer of 5 voordat we weer in Buurse aankwamen. We waren daar rond een uur of 3 terug. Iedereen heeft me bedankt voor de mooie rit en wederom heb ik veel complimenten gehad. Mijn dank daarvoor.
We zijn met een man of 10 nog even wat gaan drinken bij Winkelman, en om half 4 weer naar huis vertrokken.
Thomas Beumer