Clublid Jan Harke uit Staphorst is een Kreidler fanaat bij uitstek. Kreidler is het woord dat dag en nacht door zijn hoofd rondgaat. Elk jaar is hij de motor achter de ,,Harkiesbar rit,, in Staphorst. Hij woont op de plek waar elk jaar weer de Harkiesbarrit begint. Het is een rit waar we van redelijk doorrijden houden, maar het is echter ook geen wedstrijd. Wij stellen het genieten van de prachtige landschappen en brommers voorop. En daarom proberen we ieder jaar een super mooie rit neer te zetten, aldus Jan. (Overgenomen van een website)
Hieronder mijn relaas. Eigenlijk zou ik naar het Hofhuis evenement in Lievelde gaan, maar ik kreeg een belletje van Frans Siemerink, hij dacht dat hij bij het Hofhuis voldoende deelname had en ik daar niet hoefde te komen. Ik dacht dan ga ik naar Staphorst. Daar was ik al wel eens eerder in geweest bij de grote oldtimerrit jaarlijks in juni. Dus dacht ik de weg van Nijverdal naar Staphorst weet ik wel. Het liep echter iets anders. In gedachte wilde ik naar Staphorst maar in werkelijkheid reed ik de route zoals ik die reed als ik naar Vroem in Joure ging. Daar kwam ik achter toen ik het bordje Witharen zag. Ik dacht hier klopt iets niet. En dat deed het ook niet. Ik kwam aan het denken en kwam er achter hoe het zat. Dan is het gemakkelijk als je Google Maps op je telefoon hebt. Uiteindelijk kwam ik toch in Staphorst aan. Het was er al flink druk. Onze club was ook vertegenwoordigd in de vorm van een promostand en bezet door Ben Dorenbusch en Peter Schoenmakers. Ze hadden echter weinig ,,klandizie,, en dat kwam dachten ze door dat de stand niet op het brommer terrein stond, maar op een apart terreintje. De andere standhouders die er stonden hadden het zelfde probleem. Langs de zijkant van het brommer terrein stond een enorme stelling met spandoeken van sponsoren. Aan de kinderen was ook gedacht. Er was een springkussen in de vorm van een vrachtwagen, geplaatst door een sponsor. Voor de iets grotere kinderen (die het aandurfden) was er een afgebakend circuit waar ze op mini bikes rondjes konden rijden. Inmiddels stonden er op het terrein al een behoorlijk aantal brommers/motoren. Uiteindelijk waren het er ongeveer 265. (Heb ik gehoord) Ze stonden gestald op stalen rijplaten. Er waren enkele bijzondere exemplaren bij waaronder een eigenbouw Malanca met een wankelmotor. Om ongeveer 12.00 uur werd het startsein voor de rit gegeven. Dit ging op een bijzondere manier. Jan Harke kwam aanrijden op zijn Kreidler en reed door een spandoek waarop een Staphorster boerderij was afgebeeld. Hij werd gevolgd door een aantal kinderen op minibikes. Ik heb de rit in mijn uppie gereden, en was ongeveer 94 km lang. Start dus vanaf het terrein bij Jan Harke, Rouveen, Dalfsen (Prachtig kasteel ,,Rechteren,,) , Dalmsholte, over de Lemelerberg naar Lemele, Hancate, langs Den Ham, dan richting Ommen. In Ommen heb ik pauze gehouden op een terras met aan de ene kant de Vecht en aan de andere kant was er een concert van het Shantykoor ,,De Stuwzangers,, uit Vilsteren. En dan via Nieuwleusen terug naar het startpunt in Staphorst. Ik heb toen mijn startnummer ingeleverd en kreeg een herinneringsschildje. Na nog even te hebben rond gekeken en een praatje met Ben en Peter ben ik tevreden huiswaarts gekeerd zonder verkeerd te rijden.
Jan en organisatie bedankt! Harm Olde Bijvank Hier onder een impressie: