Doorgaan naar inhoud


Uitgebreid zoeken
  • Home
  • De KCON
    • Nieuws
    • Over KCON
    • Ledenvoordeel
  • Agenda
  • Verslagen
    • Evenementen
    • Toerritten
    • Restauraties
    • Divers
  • Te Koop
    • Aangeboden
    • Gevraagd
  • Techniek
    • Frame
    • Wielen
    • Electrisch
    • Ontsteking
    • Motorblok
    • Vering
    • Brandstof
    • Diversen
  • Discussies
  • Contact / Lid worden / Bestuur
    • Contact
    • Lid worden
    • Bestuur
  • Help
    • KCON Site
    • PHPBB
    • Links

Kreidler - Avanti - Javanti

Verslagen die niet onder evenementen en toerritten vallen
Plaats een reactie
1 bericht • Pagina 1 van 1

Kreidler - Avanti - Javanti

Berichtdoor harmoldebijvank » do maart 07, 2024 10:07 am

De Avanti was een Nederlands type motorfiets, een gangmaakmotor, met een zeer licht frame waarin een Kreidler 50 cc blok was gemonteerd. Deze motorfietsen werden aanvankelijk verkocht onder de naam "Javanti", afgeleid van de naam van de constructeur, Jan van Tilburg. Toen hij Avanti 's begon te bouwen gebruikte hij daarvoor door Van Veen doorontwikkelde 
Kreidler-tweetaktmotoren. De Avanti ’s worden/werden hoofdzakelijk gebruikt in de wielersport als gangmaker bij
wielerwedstrijden

Er worden weer Avanti's gebouwd!

In de werkplaats van Piet Plompen ontdekken we de 60-jarige Jan van Tilburg, bezig met de constructie van Avanti ’s, lichte stayer motoren. Jan van Tilburg heeft zijn sporen in de framebouw verdiend in de tijd van de eerste bromfietsen (Tilex-frames).
Nu is hij druk doende speciale Van Veen Kreidler motorblokken in een eigenbouw frame te plaatsen.
Bij ons weten is hij de enige ter wereld die nog Avanti 's maakt. Voor deze machines bestaat duidelijk een markt,
nu de oude Avanti' s, soms ook derny's genoemd, wel erg oud aan het worden zijn.
Jan van Tilburg heeft een serie van tien stuks opgezet voor de KNWU; hij heeft een bestelling voor weer tien machines in de portefeuille (deze machines zijn besteld door Canada), en de mogelijkheid is groot dat ook de wielersport in Amerika ook interesse krijgt in het Van Tilburg-Van Veen product.
Het motorblok is afgeleid van het geforceerd gekoelde motorblok met drie handgeschakelde versnellingen. De eerste versnelling is eruit gelaten, evenals de trapas. Het gat van de trapas in het carter is keurig afgedicht. De cilinder is goed voor zo'n zes pk, en dat vermogen wordt bij uiterst laag toerental al geleverd. Dit is van groot belang: de gangmaker moet uiterst dociel (meegaand) zijn snelheid kunnen veranderen om de stayer achter zich te houden. Vandaar ook de aanwezigheid van een gasmanette.
Gasmanette.jpg
Voorbeeld van een gasmannette.

Het motortje kan de Avanti een topsnelheid van 90 km/uur geven en is zo krachtig, dat de gangmaker ook zonder bijtrappen kan doen wat hij wil. Maar per reglement zijn er trappers aanwezig, en daarmee kan de gangmaker de snelheid nog iets subtieler variëren. Roken doet de motor nauwelijks, een mengverhouding van 1 op 50 blijkt uitstekend te voldoen.

1-Jan van Tilburg.jpg
Jan van Tilburg

2.jpg

2-1.jpg

2-2.jpg

2-3.jpg

3.jpg


Bron :
Blad Motor van 22-06-1973,
Facebook Hans van Klaveren,
Maartens Kreidlerclub,
Kreidler database
en Wikipedia.
Avatar gebruiker
harmoldebijvank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 151
Geregistreerd: di aug 17, 2004 1:00 am
Omhoog

Plaats een reactie
1 bericht • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Divers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

  • Forumoverzicht
  • Het team • Verwijder alle forumcookies • Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

Website Sponsor